۲۵ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه»

روابط روسیه و ایران در حال گذار به سطح جدیدی است

روابط روسیه و ایران در حال گذار به سطح جدیدی است

اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه» در یادداشتی به بررسی ضرورت‌های همکاری تهران و مسکو پرداخت و نوشت : روابط روسیه و ایران تقریباً در حال گذار به سطح جدیدی است.

نگاه نو/گروه ترجمه :اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه» نوشت : ارزش اصلی ایران در همکاری‌های تجاری و اقتصادی به ویژه تجربه تسهیل توسعه و جلوگیری از شکست، تحت تحریم‌های سخت غرب است.

سفر الکساندر نوآک معاون نخست‌وزیر نشانه‌ای بر نیازمندی مسکو به ارتقای روابط تجاری با ایران قلمداد شده است. افزایش حمل‌ونقل کالا از طریق دریای خزر، صادرات محصولات لبنی، دارو و مصالح ساختمانی از ایران به روسیه، صادرات گندم و طیور روسیه به ایران و سرمایه‌گذاری مسکو در بخش نفت و گاز ایران مهم‌ترین محورهای مذاکرات نوآک با مقامات ایرانی بود.
با وجود  موضع رسمی ایران در جنگ اوکراین، واکنش‌های منفی در بخشی از طبقه متوسط شهری ایرانی علیه روسیه وجود دارد که او دلیل این واکنش‌ها را تبلیغات منفی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان غربی قلمداد کرده است. اما مقامات ایرانی در قصد خود برای تقویت روابط نزدیکتر با مسکو ثابت قدم بوده و نگرشی عمل‌گرایانه دارند.

تلاش ایران برای تکمیل عضویت در سازمان شانگهای زمینه‌ تقویت روابط تهران و مسکو را افزایش خواهد داد. در عین حال که هر دو تحت شرایط تحریم، ممکن است درصدد توافق‌های چندجانبه‌ای، به خصوص با همراهی چین، برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری برآیند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز