۲۱ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چادرهایی که تولید نگرانی می کند/ تغییر راهبرد از دفاع به تهاجم

چادرهایی که تولید نگرانی می کند/ تغییر راهبرد از دفاع به تهاجم

به نظر می رسد "تاکتیک چادرها" در واقع بیانگر "تغییر راهبرد از دفاع به تهاجم" است و این تغییر راهبردها با توجه به شرایط ضعف طرف مقابل، مولد نگرانی های عمیق شده است.

به گزارش نگاه نو، حدود یک ماه از برپا شدن دو چادر حزب الله در خطوط مرزی لبنان با سرزمین های اشغالی فلسطین در منطقه مزارع شبعا می گذرد.

صهیونیست ها معتقدند که این چادرها حدود ۳۰ متر جلوتر از خط آبی برپا شده است که در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط سازمان ملل ترسیم شده است و لذا خواستار برچیده شدن آنها هستند.

اما لبنان و بویژه حزب الله، هرگز این خط را به عنوان مرز با فلسطین به رسمیت نشناخته است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز به دلیل دقیق نبودن خط فرضی ترسیمی، بارها تلاش کرده تا از آن تجاوز کند. اقدام اخیر صهیونیست ها در منطقه اشغالی “کفر شوبا” که با ایستادگی اهالی منطقه در مقابل بولدوزرهای اسرائیلی مواجه شد، در همین چارچوب ارزیابی می شود. این درحالی است که نیروهای ناظر سازمان ملل موسوم به “یونیفل” در امتداد این خط حضور دارند.

در حال حاضر این چادرها به یک بحران در میان مسئولان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. مخالفان نتانیاهو آن را نتیجه ضعف کابینه فعلی در مواجهه با تهدیدات امنیتی می دانند.

پس از یک ماه هنوز رژیم صهیونیستی نمی تواند تصمیمی در این ارتباط بگیرد. منابع اطلاعاتی و امنیتی نیز توصیه به استفاده از ارتش نمی کنند، زیرا می دانند که ورود ارتش به معنی شروع جنگی است که نتیجه آن نمی تواند به سود اسرائیل باشد.

این منابع تاکید دارند که شرایط تغییر کرده است و دیگر تعریف و طراحی یک جنگ قادر نیست مانند گذشته، اسرائیل را از بحران ها عبور دهد. از این رو جنگ جدید نه تنها بحران داخلی را متوقف نخواهد کرد بلکه می تواند آن را تشدید کند.

از سوی دیگر مقاومت مسلحانه در کرانه هر روز ابعاد بیشتری به خود می گیرد و غزه مسلح نیز خود را برای شرایط خاص آماده کرده است. (حضور همزمان رهبران حماس و جهاد اسلامی در تهران شاخص مهمی در این ارتباط به شمار می رود) و لذا به نظر می رسد “جبهه داخلی اسرائیل” آمادگی لازم برای ورود به یک جنگ جدید را ندارد، جنگی که ابعاد آن مشخص نیست و افق ناپیدایی دارد.

علاوه براین اسرائیل با توجه به افزایش کمی و کیفی توان بازدارندگی حزب الله که در ماه های اخیر با رونمایی از برخی از آنها در حوزه موشکی، پهپادی، دفاع هوایی و نیز نیروی رزمی کار آزموده مانند “یگان رضوان” در رزمایش های متعدد، خود را عاجز از رویارویی نظامی با حزب الله می بیند. لذا هم تحلیلگران صهیونیستی و هم دیگر تحلیلگران معتقدند که رژیم صهیونیستی قادر به بر چیدن دو چادر حزب‌الله در مزارع شبعا واقع در منطقه مرزی با فلسطین اشغالی نیست. بر این اساس تل آویو تنها می تواند امیدوار باشد تا حزب الله خود چادرها را برچیند.

البته اسرائیل اقدام به شکایت در مجامع بین المللی نیز کرده است تا شاید از طریق دیپلماتیک از این بحران عبور کند. اقدامی که با توجه به سابقه آن در حل بحران های امنیتی از طریق برخورد سخت نظامی با ارتشی که “شکست ناپذیر” القاء می شد، نشانگر “ضعف مفرط بازدارندگی ارتش” و البته بیانگر “اقتدار بازدارندگی مقاومت” محسوب می شود.

موشه داویدوویچ رئیس انجمن روسا و مسئولان شهرک های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی در این ارتباط تاکید کرده است که شهرک‌نشینان اسرائیلی به خاطر نصب این چادرها، به شدت دچار نگرانی شده‌اند و وحشت زیادی در میان آنها به وجود آمده است خصوصا که ارتش این چادرها را جمع‌آوری نکرده و این مسئله نشانگر این است که جبهه داخلی این رژیم، برای جنگ آماده نیست.

به نظر می رسد “تاکتیک چادرها” در واقع بیانگیر “تغییر راهبرد از دفاع به تهاجم” است و این تغییر راهبردها با توجه به شرایط ضعف طرف مقابل، مولد نگرانی های عمیق شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز