۱۸ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چرا بحران فرانسه فروکش نمی کند؟/پاریس در محاصره چالش ها

چرا بحران فرانسه فروکش نمی کند؟/پاریس در محاصره چالش ها

فرانسه این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و اعتراضاتی که در پی کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس این کشور آغاز شد، روند امور برای کابینه ماکرون را بحرانی تر و سخت تر از گذشته کرده است.

به گزارش نگاه نو، ده منطقه در فرانسه در وضعیت شرایط نارنجی برای توفان قرار گرفتند. در پی بارندگی‌ها شماری از مناطق جنوبی فرانسه دچار آبگرفتگی شده اند. وضعیت مردم در مناطق طوفان زده و آب گرفته وخیم‌ است.

حامیان راست‌ها با برجسته‌سازی حمله تروریستی باتاکلان فرانسه در حال تقدس سازی نیروهای پلیس هستند تا رویکرد آنها در قبال قتل ناهل هفده ساله که در بازرسی جاده‌ای پلیس کشته شد زیر سئوال نرود.

حامیان دولت برای تبرئه کردن پلیس فرانسه از خشونت تلاش می کنند  و استفاده آنها از خبرهای جعلی برای رسیدن به این هدف نیز قابل ملاحظه است.

رییس سابق سرویس امنیت خارجی فرانسه برای برون رفت از این بحران که فرانسه گرفتار آن شده است، توصیه می کند.

موضوع نارضایتی شهردار بزیه در فرانسه برای عقد یک الجزایری ۲۴ ساله که با حکم اخراج از فرانسه رو به روست سر و صدای بسیاری به پا کرده است.

علاوه بر این الجزایری ها ناآرامی های اخیر فرانسه را به دلیل گذشته استعماری آن حق این کشور می دانند. فعالان سیاسی در فرانسه نگرانند که باوجود ناآرامی های به وجود آمده در این کشور پس از قتل ناهل، خشونت‌های پلیس همچنان ادامه یابد.

فعالان سیاسی لغو قانونی را می‌خواهند که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد و بر اساس آن شرایط قانونی تیراندازی نیروهای پلیس تسهیل شده است.

در ادامه مناقشات میان فرانسه و آلمان، فرانسه این بار آلمان را به دورویی در حوزه انرژی  متهم کرد. در حالی که آلمان از پذیرفتن انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت پاک خودداری می کند، مشخص شد این کشور مقادیر قابل توجهی انرژی هسته ای وارد کرده است.

ناآرامی‌های اخیر در فرانسه که با لغو بسیاری از برنامه‌های سیاسی فرانسه همراه بود از زمان بحران اصلاحات اقتصادی تاکنون موجب افول وجهه فرانسه در اروپا شده است.

در حالی که شایعات بسیاری در مورد اصلاحات در کابینه فرانسه و به ویژه تغییر نخست وزیر وجود دارد امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد نگران است که تحقیقات در مورد قتل ناهل نوجوان هفده ساله توسط پلیس در فرانسه، کامل و بی‌طرفانه نباشد. این کمیته از فرانسه خواست هرگونه رویکرد نژادپرستانه پلیس را ممنوع کند.

مارین لوپن رییس گروه پارلمانی تجمع ملی در پارلمان فرانسه در مورد گسترش شورش‌ها به شهرهای کوچک و روستاهای فرانسه هشدار داد. وی بار دیگر با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی دولت تاکید کرد من بارها در مورد عواقب این کار هشدار داده بودم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز