۱۷ تیر ۱۴۰۲
کپی شد!

رجب طیب اردوغان:

اوکراین شایسته عضویت در ناتو است

اوکراین شایسته عضویت در ناتو است

اردوغان در نشست خبری مشترک با زلنسکی از تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو که باعث عملیات نظامی روسیه علیه این کشور شده حمایت کرد و گفت کی‌یف شایسته عضویت در این ائتلاف است.

به گزارش نگاه نو، اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه است. گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌رود.

دولت روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به وعده‌هایشان درباره عدم گسترش ناتو به شرق عمل نکرده‌اند از فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله نظامی کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، اردوغان در این نشست خبری همچنین گفت امیدوار است که توافق غلات تمدید شود. دوره اجرایی شدن این توافق طی ده روز آینده به پایان خواهد رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که آنکارا از بازسازی اوکراین حمایت خواهد کرد و به تلاش‌ها برای فراهم کردن بستر مذاکرات جهت پایان دادن به جنگ ادامه خواهد داد.

زلنسکی هم مدعی شد: «امروز گفت‌وگوهایمان را روی این متمرکز کردیم که رهبری ترکیه چطور می‌تواند صلح و نظم جهانی نرمال را بازگرداند.»

وی در ادامه گفت: «دریای سیاه باید منطقه ایمنی و همکاری باشد نه منطقه جنگ یا بحران‌ها و اصطلاحاً نبردهای منجمدی که هر لحظه می‌توانند شعله‌ور شوند و بر زندگی مردم تأثیر بگذارند.»

زلنسکی همچنین مدعی شد که اوکراین مجددا کنترل بر منطقه کریمه را به دست خواهد آورد. او از ترکیه بابت آنچه به ادعای او «حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» است تشکر کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز