۲۸ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بلینکن در چین؛ آیا تنش روابط پکن-واشنگتن کاهش می‌یابد؟

بلینکن در چین؛ آیا تنش روابط پکن-واشنگتن کاهش می‌یابد؟

همزمان با تنش و اختلاف میان چین و آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیش وارد پکن شد. رسانه های رسمی چین هنوز خبر ورود بلینکن به پکن را منتشر نکرده اند که این امر می تواند حاکی از تعمد چین برای کمرنگ نشان دادن اهمیت این سفر باشد.

به گزارش نگاه نو به نقل از پایگاه خبری الجزیره، سفر دو روزه بلینکن به چین در شرایطی صورت گرفته است که روابط دو کشور در حال حاضر پس از کشف یک بالون مشکوک در بالای ایالات متحده در ماه فوریه (بهمن-اسفند) هنوز رو به گرمی نرفته است.

از دیگر سو، در شرایطی که این دو اقتصاد بزرگ جهان در تضاد پیرامون مجموعه ای از مسائل از تجاری گرفته تا فناوری و امنیت منطقه ای قرار دارند، در عین حال خواستار توسعه روابط شده اند. این در حالیست که دو طرف انتظارات خود در خصوص پیشرفت قابل توجه روابط را تقلیل داده اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در جریان سفر بلینکن به چین با کم اهمیت عنوان کردن مساله بالون، گفته است: فکر نمی کنم چین خبر داشت که این بالون به کجا می رفته است و می دانست که چه چیزی در آن است و اطلاع داشت که چه اتفاقی می افتد.

بایدن روز شنبه به خبرنگاران گفت: فکر می کنم این مساله عمدی نبوده است. بایدن همچنین ابراز امیدوار کرد پس از یک دیدار طولانی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین که در ماه نوامبر گذشته (آبان سال گذشته) در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی در اندونزی انجام شد، باز هم با او ملاقات کند.
بایدن گفت: امیدوارم که در چند ماه آینده دوباره با شی ملاقات کنم و در مورد اختلافات مشروع خود گفتگو کنیم، اما همچنان می توانیم در خصوص موارد دیگر با یکدیگر به توافق برسیم.

سران دو کشور احتمالا در اجلاس بعدی گروه ۲۰ که قرار است در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در دهلی نو شرکت کنند، ملاقات خواهند کرد.

رئیس جمهوری چین همچنین قرار است در ماه نوامبر(آبان-آذر) به سان فرانسیسکو سفر کند تا در اجلاس سران گروه همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام به میزبانی آمریکا حضور یابد.

انتظار می رود که بلینکن در سفر اخیر خود با مقامات ارشد چینی ملاقات کند و در یک ضیافت رسمی حضور یابد. در تماس تلفنی که بین بلینکن و چین گانگ همتای چینی وی صورت گرفت دو طرف در خصوص تنش های صورت گرفته بین دو طرف تاکید کرد.

همچنین وزیر امور خارجه چین بر ضرورت به رسمیت شناختن شدن “نگرانی های اصلی” پکن از سوی آمریکا مانند مسئله تایوان تاکید کرد. این دیپلمات ارشد چین همچنین تصریح کرد که آمریکا باید “دخالت در امور داخلی چین را متوقف کند و به بهانه رقابت، به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین آسیب نرساند.

بر اساس این گزارش، به استناد گزارش های خبری، روابط بین پکن و واشنگتن در خصوص موضوع های گوناگون به وخامت گذاشته است و نگرانی های در خصوص افزایش تنش در مورد جزیره تایوان را افزایش داده است.

آنها همچنین در مورد مسائل مختلف از جمله تجارت، تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از صنعت نیمه هادی چین و مسائل مربوط به حقوق بشر پکن اختلاف نظر دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش تر اعلام کرد سفرش به چین با هدف ایجاد شرایط برای ارتباطات بهتر و «رسیدگی به برداشت‌های نادرست و اجتناب از محاسبات اشتباه است.

بلینکن همچنین گفت که اولین هدف از سفر وی به چین “ایجاد ارتباطات باز و قوی است تا دو کشور روابط خود را مسئولانه مدیریت کنند.”

وی ادامه داد دومین هدف این است که توضیح روشنی در مورد منافع و ارزش‌های آمریکا ارائه شود، و هدف سوم بررسی زمینه‌های همکاری احتمالی، از جمله در مورد ثبات اقتصادی جهانی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، و مسائل آب و هوایی و بهداشتی مؤثر بر جهان است..»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز