۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

کارشناس مسائل اوراسیا با نگاه نو مطرح کرد؛

تحول در سیاست خارجی ترکیه با قلیچدار اوغلو/ ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی

تحول در سیاست خارجی ترکیه با قلیچدار اوغلو/ ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی

دکتر بهمن شعیب درخصوص انتخابات پیش رو در ترکیه اظهار داشت: سیاست خارجی ترکیه با روی کار آمدن کمال قلیچدار اوغلو شاهد تحول خواهد بود و وی نزدیک شدن به غرب و ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی مثل ناتو یا اتحادیه اروپا را دنبال خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو، بهمن شعیب کارشناس مسائل اوراسیا درخصوص اهمیت انتخابات ترکیه اظهار داشت: چون انتخابات ترکیه همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در برمی گیرد اهمیت بسیار زیادی در فضای سیاسی و داخلی این کشور دارد.

در عین حال به دلیل صف بندی نیروهای سیاسی و جریان‌های سیاسی در داخل ترکیه می توانید تاثیر قابل توجهی در سرنوشت و آینده این کشور و همچنین جهت گیری سیاست خارجی ترکیه در سالهای آینده داشته باشد.

اینکه در وهله اول تقریباً تمام نیروهای سیاسی در ترکیه در دو گروه متفاوت گرد هم جمع شدند موضوع بسیار مهمی است. یعنی شکل گیری دو ائتلاف جمهور و ملت که شامل طیف متنوعی از احزاب و جریان‌های سیاسی در داخل ترکیه هست اتفاق مهمی محسوب می شود.

به ویژه که شاید بتوان گفت برای اولین بار هست که تمامی ائتلاف اپوزیسیون آقای اردوغان توانستند به یک ائتلاف دست پیدا کنند برای اینکه او را از قدرت برکنار کنند و این اتفاق اتفاق بزرگی است و تازگی دارد.

اگر چه در انتخابات‌های پیشین هم اپوزیسیون سعی می‌کرد که در واقع این اتحاد و این ائتلاف را شکل بدهد اما هیچ گاه این ائتلاف به شکل امروزی کامل و با مشارکت تقریباً همه احزاب مهم و مخالف دولت نبوده است.

در کنار این موضوع، انتخابات ترکیه می تواند روی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم تاثیر قابل توجهی داشته باشد و سیاست خارجی ترکیه را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد. قاعدتاً بقای آقای اردوغان در قدرت به معنای تداوم سیاست خارجی است که در دو دهه گذشته ترکیه دنبال کرده است اما با روی کار آمدن مخالفان وی می تواند شرایط را تغییر دهد و برخی از رویه‌ها و نگرش ها در سیاست خارجی آنکارا را با دگرگونی مواجه کند.

به همین دلیل می توانیم بگوییم که برآوردی که مجله اکونومیست کرده که این انتخابات، انتخابات مهمی در سال ۲۰۲۳ است یک برآورد کاملاً درستی هست و این انتخابات قطعا بر سرنوشت داخلی ترکیه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار است.

حزب جمهوری خواه خلق که آقای قلیچدار اوغلو در راس آن قرار دارد، اساساً یک حزب است که در کارنامه سیاسی خود همواره نزدیک شدن به غرب و ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی مثل ناتو یا اتحادیه اروپا را دنبال کرده و در واقع این گرایش یک بخشی از سیاست خارجی این حزب از زمان تأسیس توسط آتاتورک تا به امروز بوده است.

در نتیجه بر مبنای تجربه سیاسی که این حزب پشت سر گذاشته و هم بر مبنای اظهارات علنی و رسمی آقای اوغلو به عنوان رهبر ائتلاف مخالفان دولت اردوغان می توان پیش بینی کرد که با انتخاب آقای اوغلو شاهد تحول در سیاست خارجی این کشور باشیم. این تحول در وهله اول مربوط به بهبود مناسبات ترکیه با کشورهای غربی خواهد شد.

یعنی روابط ترکیه با آمریکا و کشورهای اروپایی که در سالهای اخیر به دلیل سیاست هایی که اردوغان در پی گرفته و در پی آن وارد تنش های سیاسی شده بهبود پیدا خواهد کرد و به احتمال زیاد آقای اوغلو ایده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را مجددا پیگیری خواهد کرد و این موضوع در حوزه سیاست خارجی ترکیه برجسته خواهد شد.

در عین حال به شکل سنتی حزب جمهوریخواه خلق تمایلی به مداخله در امور مناطق پیرامونی ترکیه نداشته بنابراین می توان انتظار داشت که مداخلات منطقه ای ترکیه در کشورهایی مثل سوریه، عراق و لیبی و همچنین در منطقه قفقاز تا حدی کاهش پیدا کند به ویژه که به هر حال آقای اوغلو و اپوزیسیون همواره منتقد سیاست های منطقه ای ترکیه در کشورها و مناطق اطراف بوده است.

در عین حال در حوزه مناسبات ترکیه با کشورهای عربی به احتمال زیاد یک تغییراتی پدید بیاید. یعنی احتمال است که مناسبات ترکیه با قطر به دلیل گرایش های اخوانی اردوغان و مناسبات تنگاتنگ، تغییر ایجاد شود.

همچنین در روابط ترکیه و کشورهای عربستان و امارات تغییراتی به وجود خواهد آمد و همچنین در روابط روسیه و آنکارا نیز باید شاهد تغییر باشیم چرا که رقیب اردوغان روابط خوبی با روسیه ندارد و در عین حال روسیه هم از انتخاب دوباره اردوغان حمایت می کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز