۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پروژه راه‌آهن خاورمیانه، محور مذاکرات آمریکا و شرکای جنوب آسیا

پروژه راه‌آهن خاورمیانه، محور مذاکرات آمریکا و شرکای جنوب آسیا

تارنمای آکسیوس نوشت، آمریکا، عربستان، امارات و هند درباره یک پروژه بزرگ عمرانی مذاکره می‌کنند که کشورهای حوزه خلیج فارس را از طریق یک شبکه ریلی و نیز خطوط کشتیرانی به هند متصل خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو، این رسانه آمریکایی به نقل از دو منبع مطلع از این طرح ضمن اعلام مذاکرات مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان، امارات و هند درباره این پروژه مشترک احتمالی نوشت: این پروژه یکی از طرح های اصلی کاخ سفید برای مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه است. خاورمیانه بخش کلیدی طرح کمربند و جاده چین است.

دو منبع آگاه به این رسانه گفتند: انتظار می رود جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در عربستان با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود درباره این پروژه و دیگر مسائل منطقه ای مذاکره کند.

یک مقام آمریکایی گفت این پروژه یکی از بسیاری از موضوعاتی خواهد بود که در این دیدار درباره آنها گفت و گو خواهد شد.

مقام دیگر آمریکایی اظهار داشت، سالیوان با بن سلمان ولیعهد عربستان و دیگر مقامات سعودی درباره روابط دوجانبه بین عربستان و آمریکا، مسائل منطقه و امکان برداشتن گام های بیشتر در عادی سازی روابط بین عربستان و تل آویو مذاکره خواهد کرد.

آکسیوس به نقل از دو منبع دیگر مطلع از این طرح نوشت، ایده چنین پروژه ای در مذاکرات بیش از یک سال و نیم گذشته در گردهمایی دیگری موسوم به I۲U۲ مطرح شد که آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و هند در آن شرکت داشتند.

این گردهمایی در اواخر سال ۲۰۲۱ با هدف مذاکره درباره طرح های زیرساختی راهبردی در خاورمیانه تشکیل شد.

آکسیوس در بخشی از گزارش خود آورده است دولت جو بایدن به تازگی ایده اجرای این طرح را با مشارکت و همکاری عربستان گسترش داد.

منابع مذکور گفتند که این طرح اتصال کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس را از طریق شبکه راه آهن را شامل می شود که در نهایت از طریق بنادر در خلیج فارس به هند متصل می شود.

اکسیوس به نقل از این منابع افزود، رژیم صهیونیستی هنوز بخشی از این طرح نیست اما ممکن است در صورت موفقیت تلاش های عادی سازی در روابط آن با کشورهای منطقه در آینده به این پروژه مشترک ملحق شود.

این تارنمای آمریکایی نوشت، سفارت های هند، امارات و عربستان در واشنگتن به درخواست آکسیوس برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده اند.

سالیوان در سخنرانی روز پنجشنبه در اندیشکده «موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک» گفت: مفهوم اصلی این طرح اتصال جنوب آسیا به خاورمیانه و آمریکا است تا به پیشرفت فناوری اقتصادی و دیپلماسی ما کمک کند.

وی افزود تعداد زیادی پروژه دیگر در راه است و گام های هیجان انگیز جدیدی در ماه آینده برداشته خواهد شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد یکی از ستون های راهبرد دولت بایدن در خاورمیانه، یکپارچکی منطقه ای است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز