۱۹ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

سفر ماکرون به چین، سنجش استقلال راهبردی اروپا از آمریکا

سفر ماکرون به چین، سنجش استقلال راهبردی اروپا از آمریکا

سفر اخیر رییس جمهوری فرانسه به چین نه تنها با هدف توسعه روابط تجاری با پکن و تاکید بر نقش این کشور برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین انجام شد، بلکه می توان این سفر را آزمونی برای سنجش استقلال راهبردی اتحادیه اروپا از آمریکا تحلیل کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از پایگاه خبری چاینا دیلی، بنظر می رسد امانوئل ماکرون در این سفر امیدوار بود که چین بتواند نقش مهمی و سازنده ای را برای پایان دادن به جنگ اوکراین ایفا کند.

به نوشته چاینا دیلی ، فرانسه بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی که کورکورانه از ایالات متحده پیروی می کنند، دارای سیاست خارجی مستقل تری در قبال آمریکاست. به عنوان مثال، فرانسه در زمره کشورهایی بود که مخالفت خود با حمله ایالات متحده به عراق در۲۰۰۳ اعلام کرد.

ماکرون در مقایسه با ایالات متحده، مقامات عالی کشورهای حوزه ناتو و اتحادیه اروپا از طرح ۱۲ ماده‌ای پیشنهادی چین برای حل و فصل بحران اوکراین استقبال کرد و افزود: چین می خواهد «مسیری به سوی صلح» ایجاد کند.

چین چندین دهه است که روابط دوستانه خود را با روسیه و اوکراین حفظ کرده است. در یک سال گذشته پکن همچنان خواستار کاهش تنش و راه حل های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری ها شده و از تشدید تنشهای میان دو طرف خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، این واقعیت که بیش از ۱۵۰ کشور از پیوستن به تحریم های غرب علیه روسیه خودداری کرده اند نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق کشورها می خواهند درگیری ها هرچه زودتر پایان یابد.

با این حال دشوار است که بگوییم برخی از رهبران غربی میخواهند چین نقش سازنده تری را در پیشبرد صلح و پایان دادن به درگیریها ایفا کند چرا که این کشورها با بهره برداری از درگیریها و تداوم جنگ اوکراین به دنبال تضعیف روسیه هستند.

این واقعیت که مقامات ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا نقش موفقت آمیز چین در میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را به رسمیت نمی شناسند به نوعی بیانگر تفکر تنگ نظرانه این کشورهاست.

ماکرون تنها مقام عالی در اتحادیه اروپا است که خواستار تضمین امنیتی روسیه برای پایان دادن به درگیری ها شده است. این در حالیست که سخنان وی نه تنها نتوانسته کسی را در واشنگتن و بروکسل متقاعد کند بلکه در سراسر اروپا نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، همراهی اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با مکرون در این سفر نشان دهنده نقش چین در خاتمه دادن به جنگ اوکراین است.

چین روزهای ۱۶ تا ۱۸ فروردین ماه جاری میزبان رئیس جمهور فرانسه بود.

این در حالیست که جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌زمان با سفر مقام‌های ارشد اروپایی به چین، ضمن اشاره به اهمیت نقش این کشور در مناسبات بین‌المللی تصریح کرد که اتحادیه اروپا برای حل چالش‌های جهانی به چین نیاز دارد.

بورل در حاشیه برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا به ادامه تعامل سازنده با چین به منظور حل چالش‌های جهانی متعهد است.

وی با بیان اینکه «ما برای حل چالش‌های جهانی به چین نیاز داریم» افزود: می‌خواهیم تعامل سازنده‌ای را با چین ایجاد کنیم. اما انتظار داریم که این کشور به عنوان یک بازیگر مثبت و سازنده جهانی، به ویژه در مقابل تجاوز روسیه به اوکراین که نقض منشور سازمان ملل بشمار می‌رود، رفتار کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز