۱ خرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

گره گور روابط آنکارا – دمشق/ شرط سوریه برای از سرگیری روابط

گره گور روابط آنکارا – دمشق/ شرط سوریه برای از سرگیری روابط

در حالی که پس از ۱۲ سال روابط اتحادیه عرب با دمشق به حالت عادی بازگشت و "بشار اسد" رییس جمهور سوریه حضور پیروزمندانه در نشست اخیر این اتحادیه در جده عربستان داشت، اما اصرار مقامات ترکیه بر اشغال خاک سوریه، گره روابط آنکارا – دمشق را بسته نگاه داشته است.

به گزارش نگاه نو، در ماه های اخیر منطقه دچار تحولات بزرگی شده که مقدمه آن با برقراری رابطه و رفع اختلافات میان تهران – ریاض در ۱۹ اسفندماه گذشته با کمک چین، عراق و عمان رقم خورد و در ادامه رابطه میان ریاض – دمشق عادی شد و دعوت از “بشار اسد” رییس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب و حضور موفقیت آمیز وی در آن اجلاس، تکمیل کننده معادلات منطقه و بین المللی بود که از طرفی روزهای خوشی را برای مردم منطقه نوید می دهد و از طرف دیگر نشان از شکست سیاست های غرب به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دارد.

اما این قسمتی از ماجراست و گویا ترکیه نمی خواهد از تفکرات خود در خصوص سوریه دست بکشد و به راحتی به قطار رابطه منطقه ای با سوریه بپیوندد. سران آنکارا از طرفی تاکید به ادامه اشغال خاک سوریه دارند و از طرف دیگر می خواهند با دمشق رابطه برقرار کنند، موضوعی که دمشق به هیچ وجه با آن کنار نیامده و نخواهد آمد.

“رجب طیب اردوغان” رییس جمهور ترکیه که این روزها درگیر مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می باشد، در واکنش به خواست دولت سوریه مبنی بر لزوم خروج نیروهای نظامی ترکیه از شمال سوریه به عنوان مقدمه‌ای برای از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه گفته که این نیروها در شمال سوریه باقی خواهند ماند، اما در عین حال مانعی برای برقراری مجدد روابط آنکارا با دمشق نمی‌بیند.

اردوغان در گفتگو با شبکه خبری «سی. ان. ان» در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه و خواست دمشق برای عقب‌نشینی آنکارا از شمال این کشور مدعی شده که «از طریق دوستی با رییس جمهور پوتین، ما فکر کردیم که می‌توانیم دری را باز کنیم، به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم در شمال سوریه؛ این موضوع نیازمند همکاری و همبستگی نزدیکی است».

اردوغان در توجیه اشغال خاک سوریه و بدون اشاره به حمایت آنکارا از گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) در شمال سوریه گفته است: ما بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه داریم و تهدیدهای تروریستی نیز از طریق این مرزها متوجه ماست؛ تنها دلیلی که در این مرزها حضور نظامی داریم، مبارزه با تروریسم است».

اظهارات تکراری اردوغان درخصوص توجیه حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه در شمال سوریه در حالی است که دولت دمشق بارها حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه را “بدون اجازه خود و اشغالگرانه” می داند و خواهان “عقب نشینی” آنها است. مقامات سوری همچنین اعلام کرده اند که هدف آنها از تداوم مذاکرات چهارجانبه جاری با مشارکت سوریه، ایران، روسیه و ترکیه خروج نهایی تمام نظامیان ترکیه از خاک سوریه است. آنها چنین اقدامی را مقدمه ای برای پیشبرد مراحل بعدی به منظور عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا می دانند.

“بشار اسد” رییس جمهور سوریه نیز بارها تامین منافع ملی مردم این کشور را شرط اصلی برقراری رابطه میان دمشق – آنکارا اعلام کرده و گفته است که اگر نظامیان اشغالگر ترکیه از شمال سوریه خارج نشوند هیچگاه رابطه دمشق – آنکارا عادی نخواهد شد.

“فیصل المقداد” هم شب گذشته (یکشنبه) در گفتگو با “روسیا الیوم” برای چندمین بار درخصوص روابط میان سوریه و ترکیه گفت که «دمشق روابط خود را با ترکیه که اراضی سوریه را اشغال کرده است، عادی نخواهد کرد».

وی همچنین تاکید کرد که دیدار بشار اسد با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه بستگی دارد.

برگزاری نشست اخیر اتحادیه عرب و حضور پیروزمندانه بشار اسد در آن و شروع فصل نوین روابط میان اعضای اتحادیه عرب با سوریه نشان می دهد که آنکارا نیز همچون اعضای این اتحادیه باید روش خود را درخصوص سوریه تغییر دهد و با خروج نظامیانش از شمال سوریه و در ادامه با همکاری دولت دمشق به مبارزه با تروریست ها بپردازد وگرنه ادامه راه فعلی نه تنها مشکلات موجود را حل نمی کند، بلکه بر آن نیز می افزاید و نتیجه مثبتی در منطقه در پی نخواهد داشت و این گره همچنان بسته خواهد ماند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز