۱۲ فروردین ۱۴۰۲
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

دلایل برجسته کردن عضویت فنلاند در ناتو/ هزینه هایی که اروپایی ها برای آمریکا پرداخت می کنند

دلایل برجسته کردن عضویت فنلاند در ناتو/ هزینه هایی که اروپایی ها برای آمریکا پرداخت می کنند

پارلمان ترکیه در نشست اخیر خود عضویت فنلاند در ناتو را تصویب کرده است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که ترکیه تنها عضو ناتو بوده که تاکنون با این عضویت مخالفت داشت، حال آنکه بر اساس قوانین ناتو تمام اعضا باید به عضویت کشور جدید رای دهند.

به گزارش نگاه نو، ناگفته نماند که همزمان با فنلاند، سوئد نیز درخواست عضویت داده بود و به دلیل مخالفت ترکیه در نهایت به زمانی دیگر موکول شد.

حال این سوال مطرح است که عضویت فنلاند تا چه میزان می تواند به تحقق امنیت برای اروپا و نظام بین الملل موثر باشد؟ هر چند که برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در فضاسازی رسانه ای برآنند تا عضویت فنلاند در ناتو را با برجسته سازی تهدیدات روسیه و حتی ایران و چین امری مهم در امنیت غرب معرفی نمایند که نگاهی ریشه ای به این مسئله حقیقتی ورای این ادعا را آشکار می سازد.

جنگ اوکراین یک سال پیش به آن دلیل روی داد که ناتو برخلاف تعهدات گذشته اش با روسیه، به توسعه طلبی در مرزهای روسیه ادامه داد و حتی در اقدامی تهدید آمیز به دنبال عضویت اوکراین در ناتو بوده است.

مسئله ای که با واکنش و حمله پیش دستانه روسیه به اوکراین همراه شد. اکنون عضویت فنلاند بعد دیگری از توسعه طلبی ناتو را به همراه دارد که قطعا واکنش های شدیدی را از جانب روسیه به همراه دارد. به عبارتی دقیق تر می توان گفت آمریکا با گرفتار سازی اروپا در جنگ اوکراین به دنبال تضعیف همزمان روسیه و اتحادیه اروپا بوده است.

چنانکه امروز اروپا در حوزه انرژی، تسلیحات و غذا به آمریکا دوباره وابسته شده و عملا دیگر استقلالی در تصمیم گیری های جهانی نخواهد داشت. هر چند که اروپایی ها در بازی آمریکا و نیز کم رنگ سازی شکست سنگین در جنگ اوکراین و توجیه ادامه جنگ افروزی و متقاعد سازی افکار عمومی خود جهت استمرار ریاضت های اقتصادی به برجسته سازی و بزرگنمایی عضویت فنلاند در ناتو می پردازند اما حقیقت آن است که اروپا نیز می داند که این عضویت صرفا در چارچوب منافع آمریکا بوده که در نهایت نیز هزینه های بسیاری را به اروپا تحمیل خواهد کرد.

این امر زمانی نمود بیشتری پیدا می کند که از یک سو روسیه بر پاسخگویی گسترده به تهدیدات ناتو تاکید دارد و از سوی دیگر ناتو نیز به بهانه تسلیح و تجهیز فنلاند و زمینه سازی جهت عضویت سوئد به افزایش نظامی گری خواهد پرداخت که هزینه های آن نیز از سوی اروپا باید تامین گردد چنانکه دبیرکل ناتو اخیرا خواستار افزایش حق عضویت اعضای ناتو شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز