۱۲ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

گزارش کوتاه نگاه‌ نو؛

پرونده ای هولناک در عراق که نباید مختومه شود

پرونده ای هولناک در عراق که نباید مختومه شود

صباح حسن الحسینی، مدیرکل مرکز ایمنی در برابر تشعشات در وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که این وزارتخانه توانست موافقت هیئت دولت برای تخصیص ۴ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دینار برای از میان بردن آلودگی‌های هسته‌ای در سراسر کشور را دریافت کند.

به گزارش نگاه نو، این خبر به مثابه تازه کردن زخم عراق است که از زمان جنگ ۱۹۹۱ بعد از لشکرکشی عراق به کویت و نیز از زمان لشکرکشی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ باز است چرا که نیروهای آمریکا در طول هر دو جنگ از ذخایر اورانیوم ضعیف‌شده استفاده می‌کردند و این ها از زباله‌های هسته‌ای خطرناک تولید می‌شوند و اثرات و خطرات آنها به مدت سال‌های طولانی ادامه دارد.

پژوهش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که آلودگی رادیواکتیو در شهرهای عراق گسترش یافته و سرتاسر جنوب این کشور را درگیر کرده است. بر این اساس، آمریکا در جنگ ۱۹۹۱ بیش از یک میلیون پرتابه آلوده به اورانیوم ضعیف شده در بصره خالی کرده که وزن مجموع اورانیوم آنها ۳۲۰-۵۰۰ تُن بوده است. در جنگ ۲۰۰۳ نیز ۹۰۰ تُن راکت آلوده به اورانیوم ضعیف شده در عراق خالی شده که ۲۰۰ تُن آن در بصره بوده و همچنین ۲۶ نقطه بصره آلوده به تشعشعات اتمی شناخته شده است. این حملات باعث گسترش بیماری سرطان، تولدهای زودرس، سقط جنین‌های متوالی و شیوع بیماری‌های گوارشی و کلیوی در این مناطق شده است.

موضوع قابل توجه این است که علائم چنین بیماری‌هایی حتی میان سربازان آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ در عراق می‌جنگیدند مشاهده است؛ زیرا آنها در معرض دوزهای بیشتری از تشعشعات اتمی بودند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز