۲۸ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

تظاهرات در انگلیس/ پناه جویان قربانی افراط گرایی دولت لندن

تظاهرات در انگلیس/ پناه جویان قربانی افراط گرایی دولت لندن

هزاران نفر از مردم انگلیس، اعضای گروه‌های حقوق بشری و ضدفاشیسم و نژادپرستی، شنبه در اعتراض به برنامه ضدمهاجرتی دولت ریشی سوناک نخست وزیر در سراسر این کشور دست به تظاهرات زده و فریاد حمایت از پناهجویان سر دادند.

به گزارش نگاه نو، معترضین شعار نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی برخی از آن‌ها نوشته بود «پناهجویان خوش‌آمدید»، «هیچ پناهجویی غیرقانونی نیست»، «بدون عدالت صلح اجرا نمی‌شود» و «دربرابر نژادپرستی مقاومت می‌کنیم». مشابه این حرکت اعتراضی در سایر شهرهای انگلیس، از اسکاتلند تا ولز و ایرلند شمالی برگزار شد.

هر چند که این تظاهرات در واکنش به طرح اخیر پارلمان مبنی بر افزایش محدودیت ها برای آنچه مهاجرین غیر قانونی یا همان هایی که از طریق قایق ها و کانال مانش به انگلیس وارد می شود برگزار شد اما نگاهی ریشه ای به آنچه در انگلیس می گذرد بیانگر حقیقتی ورای این مسئله است.

 هر چند که دولتمردان انگلیس مدعی حمایت از حقوق بشر هستند و رسانه هایشان از جمله فارسی زبانان آن را با صدای بلند فریاد می زنند اما حقیقت آن است که خودداری انگلیس از اجرای کنوانسیون ۱۹۵۲ پناهجویان با جا به جا سازی واژه مهاجر به جای پناهجو، جداسازی کودکان از والدینشان بدون اجازه ورود به والدین، انتقال پناهجویان از انگلیس به رواندا و کشورهای بحران زده آمریکای لاتین، تنها بخشی از وضعیت بحرانی پناهجویان در انگلیس است.

اخیرا گزارش هایی مبنی بر مفقود شدن کودکان پناهجو در هتل های محل اقامتشان منتشر شد که نشان می دهد بسیاری از این کودکان قربانی باندهای قاچاق انسان، اعضای بدن و برده های جنسی شده اند در حالی که مقامات ارشد از جمله خاندان سلطنتی و دولتمردان و پلیس در این جنایت نقش داشته اند.

این رفتارها و قوانین غیر انسانی علیه پناهجویان در انگلیس در حالی وضع می شود که بسیاری از نهادهای حقوق بشری اذعان دارند که انگلیس همچون آمریکا با جنگ افروزی و بحران سازی از عاملان اصلی آواره شدن و شکل گیری پدیده ای به نام پناهجویان هستند که حتی جنگ اوکراین با میلیون ها آواره نتیجه این رفتار است که به پرونده افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن و… باید افزوده شود.

در این شرایط می توان گفت که  این تظاهرات تنها اعتراض به بخشی از جنایات سیستماتیک دولتمردان نژاد پرست این رژیم است حال آنکه سران رژیم سلطنتی انگلیس به جرم جنایت علیه بشریت و آواره سازی میلیون ها انسان و سرپناه ندادن به آنها باید مورد بازخواست جهانی قرار گیرند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز