۲۷ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

فصل جدید روابط ایران و امارات بعد از توافق تهران و ریاض

فصل جدید روابط ایران و امارات بعد از توافق تهران و ریاض

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه در رأس هیأتی در پاسخ به دعوت همتای خود به ابوظبی سفر و با مقامات این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش نگاه نو، شمخانی در سفر به امارات علاوه بر مذاکره با همتای اماراتی خود با مقامات بلند پایه این کشور نیز دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را در این سفر همراهی کردند.

در باب چرایی این سفر آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که روابط دو کشور هر چند با وقفه ها و فراز و فرودهایی همراه بوده اما هرگز این روابط قطع نبوده است و این سفر را می توان گام دیگر از سوی طرفین برای توسعه روابط ارزیابی نمود.

این سفر نه به واسطه احیای روابط ایران و عربستان به میزبانی چین بلکه در ادامه مسیر تعاملات میان کشورهای همسایه قابل ارزیابی می باشد. حقیقت امر آن است که فرار آمریکا از افغانستان و نیز نحوه رفتار این کشور و اروپایی ها در قبال اوکراین، گزینه غیر قابل اعتماد بودن را در میان متحدان غرب نیز تقویت کرده است که رویکرد کشورهای عربی به توسعه روابط با چین و روسیه در این چارچوب قابل مشاهده است.

در همین حال رویکرد به روند سازش نیز که برخی کشورها همچون بحرین، امارات، مراکش و سودان به سمت آن رفته اند در نهایت حاصلی در بر نداشته است چرا که امروز سست بودن پایه های رژیم صهیونیستی و فروپاشی آن بر همگان آشکار شده است.

بر این اساس منطق عقلانی بر دوری از چشمداشت یک جانبه به غرب و دوری از رژیم صهیونیستی در مراودات کشورهای عربی استوار شده است که سفر هیات پارلمانی اتحادیه عرب و نیز ارتباط گیری بسیاری از کشورهای عربی حتی آنهایی که سالها علیه سوریه بوده اند به دمشق و نیز تاکید بر همگرایی منطقه ای با محوریت رابطه با ایران در این راستا بوده است.

نکته مهم و اساسی در مراودات ایران و کشورهای منطقه ارتقای سطح روابط از حوزه اقتصادی و سیاسی به عرصه امنیتی است که با توجه به قوت گرفتن خروج آمریکا از منطقه امری ضروری می نماید. الزاماتی که موجب شده تا محور رایزنی ها و تعاملات اخیر میان ایران و کشورهای منطقه همچون عربستان، امارات و عراق با محوریت دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گیرد تا نشانگر عمیق تر شدن مناسبات میان کشورهای منطقه است که در کنار تعاملات میان دستگاه دیپلماسی و اقتصادی کشورها مولفه ای برای رسیدن به امنیت پایدار بدون دخالت بیگانگان در امور منطقه خواهد شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز