۱۳ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

هدف از سفر هیات بلندپایه آمریکایی به «المهره» یمن چیست؟

هدف از سفر هیات بلندپایه آمریکایی به «المهره» یمن چیست؟

سفر مقامات بلندپایه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا به استان اشغالی «المهره»، نشان از ادامه جاه طلبی های غرب و عربستان برای سیطره بر استان های استراتژیک یمن دارد؛ امری که می تواند برای کشتیرانی بین المللی یک تهدید به شمار آید.

به گزارش نگاه نو به نقل از پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، «استفان فاگن» سفیر آمریکا نزد دولت مستعفی و فراری یمن روز جمعه همراه با «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور و تعدادی از نظامیان دیگر وارد استان المهره شدند و با «محمد علی یاسر» استاندار منصوب از سوی ائتلاف متجاوز در المهره جلسه‌ای برگزار کردند.

این منبع با اشاره به عکس‌های نصب شده در محل برگزاری این جلسه (تصاویر «بن سلمان» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان) افزود: این تصاویر نشان دهنده اشغال مستقیم یک استان یمن توسط دولت عربستان است.

به گفته منابع آگاه، سفر روز گذشته هیات آمریکایی به المهره، با ادعای مبارزه با قاچاق اسلحه و مواد مخدر به این استان انجام شده است.

این منابع، این اقدام هیات آمریکایی را در راستای پنهان کردن نقشه‌های مخفی دولت آمریکا در شرق یمن ارزیابی کردند که به منظور تقویت حضور نظامی خود در این منطقه استراتژیک است.
در همین حال، مردم استان المهره نیز مخالفت خود را با هرگونه حضور خارجی‌ها در این استان و همچنین انجام معاملات مشکوک دولت مزدور وابسته به عربستان با اشغالگران و متجاوزان و غارت ثروت مردم یمن و فروش و واگذاری بنادر یمن به خارجی‌ها اعلام کردند.

به نوشته پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، مردم استان المهره نارضایتی و مخالفت شدید خود را با دیدار استاندار وابسته به دولت مزدور با سفیر آمریکا و ژنرال کوپر که در فرودگاه «الغیضه» انجام شد، اعلام و تاکید کردند که در برابر نقشه‌های نیروهای متجاوز و جنگ‌های نیابتی که توسط مزدوران و نیروهای اشغالگر عربستان و امارات انجام می‌شود و استان‌ها و امنیت و ثروت یمن را هدف قرار داده است، سکوت نخواهند کرد.

پیشتر وب سایت آمریکایی «هاف پُست» گزارش داده بود: تاسیسات حمل و نقل استراتژیک در المهره و همچنین استقرار تعداد پایگاه‌ نظامی در آن، مورد توجه اشغالگران عربستان قرار گرفته است.

مقامات عربستان مدعی شدند که تحرکات آن‌ها در استان المهره، حمایت از یمن برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات و بهبود زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه است اما این وب سایت آمریکایی اشاره کرد که هدف اصلی آن‌ها، استفاده از المهره برای رسیدن به مسیرهای تجاری ارزشمند برای رژیم سعودی است.

به نوشته این منبع خبری، مسئولان آمریکایی و کارشناسان امنیت ملی از این نگران هستند که سعودی‌ها، کمک‌های غرب را برای تبدیل شدن منطقه به یک دولت نیابتی مورد استفاده قرار دهند.

به نوشته وب سایت یاد شده، طرح عربستان در المهره مستقیم با نگرانی چندین‌ ساله واشنگتن در مورد نقش آمریکا در جنگ یمن ارتباط دارد زیرا قانونگذاران هر دو طرف (دموکرات و جمهوری خواه) نسبت به [ ادامه ارسال] محموله‌های تسلیحاتی و حمایت لجستیکی آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن تردید دارند، از این رو سر و صدای زیادی به پا کردند تا از ارسال سلاح جلوگیری کنند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن – فقیرترین کشور عربی – آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز