۱۳ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بانک جهانی:

زلزله بیش از پنج میلیارد دلار به سوریه خسارت زده است

زلزله بیش از پنج میلیارد دلار به سوریه خسارت زده است

بانک جهانی جمعه شب اعلام کرد؛ خسارت مستقیم زمین لرزه و پس لرزه‌های ویرانگر ششم فوریه (۱۷ بهمن) که شمال سوریه را لرزاند، حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری “اسپوتنیک”، این آمار و ارقام در گزارش صادره از این موسسه مستقر در واشنگتن صادر می شود که با عنوان “ارزیابی خسارت‌های جهانی سریع پس از فاجعه در سوریه” منتشر شد.

بنا به گزارش بانک جهانی ، این خسارت معادل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سوریه است.

آمار و ارقام اعلام شده در این گزارش ، شامل پیامدهای و خسارت‌های غیر مستقیم و تاثیر گذار زلزله به اقتصاد سوریه مانند توقف تولید و فعالیت‌های تجاری، از میان رفتن درآمد، هزینه اسکان موقت و نیز هزینه تخریب نمی شود.

بانک جهانی در گزارش خود آورده است : حلب شهری است که بیشترین آسیب را در زمین لرزه دیده است، بطوری که ۴۵ درصد آسیب دیده و هزینه آسیب دیدگی آن به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می رسد.

پس از حلب، ادلب با خسارت ۳۷ درصدی و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری و لاذقیه با خسارت ۱۱ درصدی و ۵۴۹ میلیون دلاری در رتبه های بعدی قرار دارند.

این گزارش افزوده است که خسارت‌های مستقیمی که به ساختمان‌های مسکونی وارد آمده است، ۴۸.۵ درصد از کل خسارت‌ها را شامل می شود که حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

بانک جهانی اعلام کرد: خسارت وارد شده به زیرساخت‌های سوریه نیز ۱۸ درصد از کل خسارت تخمین زده را شامل می شود که تقریبا حدود ۹۰۰ میلیون دلار است و شامل حمل و نقل، مراکز زیرساخت انرژی، آب و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

بانک جهانی روز دوشنبه (۸ اسفندماه نیز) نیز در گزارش دیگری اعلام کرد که این زمین لرزه، بیش از ۳۴ میلیارد دلار به ترکیه؛ یعنی معادل چهار درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۱ به آن خسارت وارد کرده است.

پیش از این بانک جهانی اعلام کرده بود که برای کمک به دولت ترکیه یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار کمک می‌کند.

زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ برابر با ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ترکیه جان بیش از ۵۰ هزار نفر را در دو کشور ترکیه و سوریه گرفت.

آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) اعلام کرد، شمار کشته‌های زلزله اخیر در جنوب این کشور به ۴۴ هزار و ۲۱۸ نفر رسیده است.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد، شمار قربانیان زلزله در سوریه نیز به ۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز