۱ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

چرایی شکست رژیم صهیونیستی در جذب آمریکای لاتین

چرایی شکست رژیم صهیونیستی در جذب آمریکای لاتین

زیست روزهای تلخ استعمار گذشته و هراس از تکرار سرنوشت دردناک فلسطین در آینده، از جمله عواملی است که آمریکای لاتین را در هوشیاری کامل در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی قرار داده است.

به گزارش نگاه نو، چهار کشور آمریکای لاتین (آرژانتین، برزیل، شیلی و مکزیک) جمعه شب در بیانیه مشترکی نسبت به گسترش شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری ابراز نگرانی و مخالف خود را با این اقدام رژیم آپارتاید تل‌آویو اعلام کردند.

این کشورها تاکید کردند گسترش شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها، بر خلاف قوانین بین‌الملل است و از تشکیلات خودگردان و رژیم صهونیستی خواستند تا گفت‌وگوهای خود را از سرگرفته و از تشدید درگیری‌ها خودداری کنند.

سال ۲۰۱۰ میلادی، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در سفر به کرانه باختری اشغالی، از بازدید مقبره تئودور هرتزل، بنیان گذار مکتب صهیونیسم خودداری کرد و در مقابل، تاج گلی بر مقبره یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین گذاشت؛ اقدام علنی لولا داسیلوا معنایی غیر از آشکار شدن احساسات ضداسرائیلی که برای دهه‌ها در آمریکای لاتین نهفته بود، نداشت.

واکنش‌های شدید ضداسرائیلی در منطقه آمریکای لاتین چندان تعجب‌آور نیست. بزرگترین دیاسپورای فلسطینی خارج از جهان عرب در آمریکای لاتین است: شیلی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر، بزرگترین میزبان فلسطینی‌ها خارج از جهان عرب است. ده ها هزار نفر دیگر در سراسر این قاره پراکنده هستند. اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌های ساکن در آمریکای لاتین مسیحی هستند، اما آن‌ها با آرمان ملی‌گرایی فلسطینی همدردی می‌کنند.

آمریکای لاتین از دیرباز پایگاه چپ‌گرایی بوده و یکی از نقاط اشتراک مخالفان رژیم صهیونیستی در این منطقه، این جریان ایدئولوژیک بوده است: از چه گوارا و کاستروها تا واعظان «الهیات رهایی‌بخش». کوبا، نقطه اوج کمونیسم آمریکای لاتین، در سال ۱۹۷۳، همزمان با جنگ یوم کیپور (جنگ اکتبر یا جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسرائیل، جنگی بود که از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با ارتش غاصب صهیونیستی اتفاق افتاد)، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد. در دهه ۱۹۷۰، احساسات ضدآمریکایی، که در آمریکای لاتین بسیار رایج بود، به اسرائیل نیز سرایت کرد و بسیاری آن را تنها زائده اقدامات آمریکا می‌دانستند.

ابتکار دوستان اسرائیل (Friends of Israel Initiative) سازمانی بود که در سال ۲۰۱۱ با هدف تغییر این رویکرد ضد اسرائیلی تاسیس شد اما چنان که شواهد نشان داد، کارزار این نهاد در آمریکای لاتین با شکست مواجه شد. در گزارش آمریکای لاتین در مقابل اسرائیل (América Latina frente a Israel/۲۰۱۴) آمده است: این سازمان به تازگی نامه‌ای منتشر کرده است که دیپلماسی اخیر ضداسرائیلی آمریکای لاتین را زیر سوال می‌برد: اگر به رسانه‌های آمریکای لاتین در سه هفته گذشته نگاه کنید، همه چیز علیه اسرائیل بوده است.

اهمیت موضوع

تحلیل رفتار و روحیه ضداسرائیلی آمریکای لاتین را می‌توان از دو منظر بررسی کرد: نخست اینکه آمریکای لاتین با تجربه تاریخ استعمار، با رنج‌ها و دردهای فلسطینیان به عنوان ساکنان اصلی اراضی اشغالی همذات‌پنداری می‌کند. دوم، نگرانی این منطقه از دچار شدن به سرنوشتی مشترک با مردم فلسطین، سبب شده تا از محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین خودداری نکنند.

در گزارش استعمار در قرن ۲۱ (Colonizar en el siglo XXI) آمده است: اسرائیل به اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین از طریق شهرک‌سازی‌هایی که به صورت عمده متعصبان صهیونیست در آن زندگی می‌کنند، ادامه می‌دهد. همزمان با استعمار دائمی اسرائیل در اراضی فلسطینی، اگرچه پرونده‌های شواهد مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی مرتکب شده توسط اسرائیل در دفاتر سازمان ملل انباشته شده است، اما در حال حاضر هیچ رهبر یا رئیس سازمان بین‌المللی حاضر به مقابله با تل آویو نیست. نه تنها اراده‌ای برای مقابله با تل‌آویو وجود ندارد بلکه اصلا حاضر به اجرای حق مشروع فلسطینیان برای سکونت در سرزمین خود نیستند.

در مقاله صهیونیست در آمریکای لاتین (Sionismo en América Latina) آمده است: تئودور هرتزل در کتاب خود به نام دولت یهودی (۱۸۹۵) دو سرزمین را برای تشکیل دولت اسرائیل پیشنهاد کرد: فلسطین و آرژانتین. در این کتاب، هرتزل بر ساختار و شکل‌گیری یک کشور پراکنده یهودیان تمرکز داشت و به جای خاورمیانه و فلسطین، بر آمریکای لاتین و آرژانتین تمرکز داشت. او کوشید تا قوم پراکنده یهود را در سرزمینی اسکان دهد و برای آن‌ها جایی بیابد و دولتی تشکیل دهد، بی توجه به عواقب تلخ این مهاجرت و اشغال برای مردم آن سرزمین‌ها. حال تصور می‌کنیم که اگر اسرائیل در آمریکای لاتین تشکیل می‌شد، چه بر سر این قاره بزرگ می‌آمد. این فرضیه را می‌توان از طریق بررسی وضعیت کنونی خاورمیانه و مردم فلسطین تأیید کرد: جنگ و خونریزی، آوارگی ساکنان اصلی فلسطین، تشدید بحران تبعیض نژادی و اسرائیل مجهز به بمب‌های اتمی، واقعیت‌هایی است که بی تردید در آمریکای لاتین در جریان بود.

در حال حاضر، صهیونیست‌ها اگرچه فلسطین را به عنوان مرکز حضور و فعالیت خود انتخاب کرده‌اند، اما همچنان چشم طمع به آمریکای لاتین دارند. آنها برای ارضای تجاوزهای خود و اجرای خواسته تئودور هرتزل، به دنبال یافتن قلمرویی در آمریکای لاتین هستند و برای این هدف، منطقه پاتاگونیا را در مرز آرژانتین و شیلی به عنوان بخشی از نقشه بزرگ خود انتخاب کرده‌اند. «کشوری یهودی در آرژانتین، کشوری با مساحت بسیار زیاد، جمعیت کم و آب‌وهوای معتدل. این یکی از جایگزین‌هایی بود که در پایان قرن نوزدهم توسط بنیانگذار صهیونیسم ارائه شد».

روزنامه محلی آرژانتینی (La Nación) در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۳ نوشت: شکی نیست که اسرائیلی‌ها در سرتاسر پاتاگونیا وجود دارند و در نهایت ممکن است اسرائیل جدیدی بین آرژانتین و شیلی ایجاد کنند.

آرژانتین در حال حاضر بزرگ‌ترین کشور میزبان جامعه یهودیان است مهاجرت گسترده این افراد به این کشور را می‌توان نخستین گام‌ها برای تشکیل سرزمین دوم اشغال شده توسط صهیونیست‌ها دانست.

حضور رژیم صهیونیستی در آمریکای لاتین فقط محدود به خرید زمین نیست. به گزارش روزنامه دیجیتال ایتالیایی InsidOver (مارس ۲۰۲۱)، شبکه‌های مافیایی اسرائیل به کشورهای آمریکای لاتین سرایت کرده و اکنون از مکزیک تا آرژانتین نفوذ کرده است. زمان دقیق ورود این مافیا به آمریکای لاتین که در زمینه‌های مواد مخدر، فساد و فحشا، پولشویی و قتل فعالیت می‌کند، مشخص نیست اما اولین بار توسط پلیس کلمبیا در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰ شناسایی شد.

ارزیابی

سفر چه گوارا به غزه در سال ۱۹۵۹ را شاید بتوان از نخستین نشانه‌های تبدیل استعمار صهیونیستی فلسطین از یک درگیری منطقه‌ای به مبارزه جهانی علیه استعمار دانست. چه گوارا به عنوان یک رهبر جهانی در مبارزه با امپریالیسم و استعمار، رهبران جهان را بر آن داشت تا عواقب ویرانگر پاکسازی قومی فلسطین را که به وضوح در اردوگاه‌های آوارگان غزه نشان داده شد، مشاهده کنند.

از این رو، با در نظر گرفتن اقدامات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، ادعای ناروایی نیست که روزی سرنوشت فلسطین، گریبانگیر آمریکای لاتین شود. روزی که صهیونیست‌ها با حمایت استعمارگران انگلیسی، سرزمین مردم فلسطین را خریداری کردند، فلسطینی‌ها هرگز باور نمی‌کردند که روزی باید برای دفاع از سرزمین‌های دیگر خود بجنگند و با خونشان از خانه‌های خود دفاع کنند.

نویسنده یادداشت «صهیونیست در آمریکای لاتین» تاکید می‌کند: اسرائیل مانند کووید-۱۹ است که وارد هر سرزمینی شود، عواقبی جز زیان و خسارت نخواهد داشت. مردم آمریکای لاتین باید هوشیار باشند تا به سرنوشت خاورمیانه که امروز در تب‌وتاب آتش و جنگ و خون می‌سوزد، دچار نشوند.

در شرایطی که ایالات متحده و اروپا با پیامدهای سال‌ها سیاست‌های اقتصادی ضعیف، تاثیرات پساکرونا و عواقب جنگ اوکراین مواجه هستند، روابط رژیم صهیونیستی با بازارهای رو به رشد آمریکای مرکزی و جنوبی در سایه اختلاف نظرهای سیاسی قرار گرفته است.

بیانیه آمریکای لاتین در محکوم کردن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی از سوی چهار کشور آرژانتین، برزیل، شیلی و مکزیک، به عنوان اقتصادهای برتر آمریکای لاتین، پیام روشنی از موضع‌گیری و رصد دقیق اقدامات ضدانسانی و غیر قابل چشم‌پوشی صهیونیست‌ها علیه فلسطین توسط اقتصادهای برتر آمریکای لاتین است.

روزنامه «لا ترسرا» شیلی پیشتر در گزارشی نوشت: شیوع جهانی بیماری کرونا در حالی مردم جهان را از عادت‌های روزمره زندگی عادی خود دور ساخت و ایشان را در وضعیتی غیرمعمول، شوکه‌کننده و نابسامان قرار داد که تجربه این شرایط برای مردمانی صبور در گوشه‌ای از این جهان ناآرام موضوع تازه ای نیست؛ فلسطین. مردم فلسطین سالهاست که تحت تاثیر اشغال نظامی رژیم صهیونیستی در حبس و قرنطینه به سر می‌برند.

در نهایت اینکه، پیروزی فلسطین بر رژیم صهیونیستی نیازمند مقاومتی است که در زنان و مردان فلسطینی به وفور یافت می‌شود و آمریکای لاتین، وظیفه خود می‌داند در قبال این ظلم آشکار، حمایت از این ایدئولوژی تا براندازی کامل رژیم متخاصم صهیونیست را ابراز کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز