۶ آذر ۱۴۰۲
کپی شد!

در مراکش انجام شد؛

تظاهرات دهها هزار نفری و درخواست قطع رابطه با رژیم صهیونیستی

تظاهرات دهها هزار نفری و درخواست قطع رابطه با رژیم صهیونیستی

دهها هزار مراکشی در پایتخت تجاری این کشور یعنی همان شهر کازابلانکا به خیابان‌ها آمدند و در اعتراضی ضد اسرائیلی خواستار آتش‌بس دایمی در نوار غزه و تعلیق روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش نگاه نو، اگرچه نزدیکی نوپای بین این کشور آفریقای شمالی و تل آویو از سال ۲۰۲۰ که دو دولت روابط خود را عادی کردند، پیشرفت داشته است، اما با آغاز جنگ علیه غزه این روند معکوس شده است.

مراکش، امارات متحده عربی و بحرین همگی بر اساس توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

روز یکشنبه، تظاهرات کنندگان در کازابلانکا پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و از دولت رباط خواستند که روابط با تل آویو را به طور کامل متوقف کند.

«نبیله منیب»، نماینده سوسیالیست مراکشی در پارلمان در میان معترضان گفت: «این یک آتش بس نیست که ما به آن نیاز داریم، بلکه ما به یک آتش بس دایمی نیاز داریم تا کشوری مستقل بنام فلسطین به پایتختی قدس تشکیل شود.»

او گفت که امیدوار است شاهد بازگشت همه آوارگان فلسطینی و آزادی زندانیان امنیتی فلسطین باشد.

«حسن بهادو»، از ائتلاف ضد عادی سازی احزاب چپ و اسلام گرایان که این تظاهرات را سازماندهی می‌کرد، گفت: «ما سکوت رژیم‌های سهل انگار عربی متحد با رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.»

تظاهرات طرفداران فلسطینی در سال‌های اخیر در مراکش کاهش یافته بود، اما از زمان آغاز جنگ غزه این گونه اعتراضات افزایش یافته است.

«صفائه ابدرازاک»، متخصص قلب مراکشی، گفت که او برای محکوم کردن تجاوزات اسرائیل به برادران فلسطینی ما و پزشکان همکارمان که در غزه شکنجه و به شهادت می‌رسند، در تظاهرات شرکت می‌کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز