۱۷ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

ناصر کنعانی:

درباره سفارت آذربایجان قائل به حفظ آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی هستیم

درباره سفارت آذربایجان قائل به حفظ آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی هستیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص قراردادهای فروش نفت ایران به کره و بدعهدی‌های این کشور گفت: طبیعی است که ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را مطالبات متعلق به ملت ایران می‌داند و با جدیت پیگیری کرده است.

به گزارش نگاه نو، ما اراده جدی داریم تا مطالبات را در اسرع وقت دریافت کنیم. متاسفانه دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل این مسئله در خودش نشان نداده است. اینکه در این رابطه شکایت شود در این زمینه دولت ایران تصمیم‌گیر است و از طریق کانال‌های مقتضی اقدام خواهد کرد.

ما امیدواریم که تلاش‌های جاری به نتیجه منتهی شود و دولت کره به تعهد خودش در این رابطه عمل کند. در چند روز اخیر ما شاهد سخنان غیر حرفه‌ای رئیس جمهور این کشور بودیم و خواستار توضیحات دولت کره شدیم و توضیحات آنان تا این مرحله قانع کننده نبوده است. هم در وزارت خارجه و هم سفیر ایران در سئول در انتظار تنظیم ملاقات‌های مد نظر برای دریافت پاسخ روشن است.

درباره حمله به سفارت آذربایجان ایران قائل بر حفظ آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی است

وی در خصوص فعالیت سفارت آذربایجان در تهران گفت: در فواصل زمان رخداد این حادثه تلخ ما توضیحات مبصوت دادیم، متاسفانه حادثه حمله به سفارت یک حادثه تلخ بود. ما در این رابطه مراتب تسلیت خودمان را به خانواده فرد از دست رفته ابلاغ کردیم و ابراز همدردی کردیم.

ایران مبتنی بر وظیفه خودش در این رابطه در ابتدای حادثه ورود کرد و اقدامات لازم را انجام داد. تحقیقاتی هم که صورت گرفت تا این مقطع تماما نشان دهنده این بود که این اقدام با انگیزه شخصی انجام شده است. ضارب هم در این رابطه توضیحاتی داده است که همسرش از قبل تبعه آذربایجان بوده، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده است. اما در هر حال اظهارات ضارب است و شواهد هم همین را نشان می‌دهد.

بعد از وقوع این حادثه هم سخنگو اعلام موضع کرد و هم وزیر جمهوری اسلامی ایران با همتای خودشان تماس تلفنی داشتند و ابراز همدردی کردند. رئیس محترم جمهور نیز با همتای آذری تلفنی گفتگو کردند، در هر حال همه تلاش‌های لازم برای التیام ابعاد این حادثه صورت گرفت. متاسفانه مقامات دولت آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت خودشان در تهران گرفتند.

ایران قائل به ضرورت خویشتنداری و آرامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی است و همه وظایف قانونی خودش را در این ارتباط انجام داده و انجام خواهد داد. ما در همین چارچوب اصولی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم روابط دو کشور دوست بیش از این، از این حادثه متاثر نشود.

پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع رفع تحریم‌ها همچنان باقی است

وی در خصوص نامه آورده شده توسط هیات قطری به ایران گفت: پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع رفع تحریم‌ها همچنان باقی است. پیام‌ها در سطوح مختلف رد و بدل می‌شود و کشورهای دوست تلاش‌های خود را انجام می‌دهند و ایران همواره از اینکونه تلاش‌ها استقبال کرده است.

با عربستان تاکید بر مسیر دیپلماسی داریم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکرات با عربستان اظهار کرد: ما در ارتباط با عربستان تاکید بر مسیر دیپلماسی داریم. این رویکرد اصولی ایران است و ادامه خواهد داد و چنانچه تلاشی از طرف کشورهای دوست صورت گیرد ایران استقبال خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز