۱۶ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

دبیرکل شانگهای:

ورود ایران به شانگهای باعث گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد

ورود ایران به شانگهای باعث گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد

دبیرکل سازمان شانگهای در دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ورود ایران به این سازمان، قطعا باعث تعمیق و گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد.

به گزارش نگاه نو، «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان شانگهای که در کشورمان به سر می‌برد، روز دوشنبه با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص چشم اندازهای همکاری‌های اقتصادی فیمابین بحث و تبادل نظر نمود.

صفری در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت چند جانبه گرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های اقتصادی را محور سیاست چندجانبه گرایی قلمداد کرد و پیوستن قریب الوقوع کشورمان به سازمان را در همین راستا خواند و تأکید کرد که عضویت کامل منافع متقابل بیشماری را تامین خواهد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی گفت: نیمی از اعضای سازمان محصور در خشکی هستند و نیم دیگر نیز همانند ایران در مسیر ترانزیت قرار دارند. لذا ایران آماده است تا در ترتیبات همکاری‌های حمل و نقل شانگهای نقش برجسته‌ای ایفاء کند.

صفری با اشاره به اینکه بزرگترین اقتصادهای مصرف کننده انرژی و بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی نیز در سازمان شانگهای حضور دارند، پیشنهاد کرد که گفت‌وگو و مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان انرژی در سازمان شانگهای با هدف تامین امنیت انرژی پایه ریزی شود.

وی همچنین به استعداد بالای کشورهای عضو برای تبادل و تجارت برق اشاره و بر آمادگی کشورمان برای همکاری در این عرصه تأکید کرد.

مهدی صفری گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در صنایع دانش بنیان دارد و برای همکاری در حوزه‌های مربوطه و خصوصا ترویج خانه‌های فناوری و دانش بنیان در سطح کشورهای عضو شانگهای آمادگی دارد.

دبیرکل سازمان شانگهای نیز در این دیدار گفت: حوزه‌های ترانزیت، انرژی و فناوری از جمله حوزه‌های مورد علاقه سازمان است. ورود ایران به سازمان، قطعا باعث تعمیق و گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد.

وی گفت: ایران در آستانه الحاق کامل به سازمان است و مقامات ایرانی نیز درک درستی از وضعیت همکاری های جاری در شانگهای دارند و ایده‌های مطروحه نیز با نگاه سازمان شانگهای هماهنگ است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز