۱۳ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

با هدف مقابله با چین؛

آمریکا سفارت خود در جزایر سلیمان را بازگشایی کرد

آمریکا سفارت خود در جزایر سلیمان را بازگشایی کرد

آمریکا در تازه ترین اقدام خود برای مقابله با چین در منطقه هند- اقیانوس آرام، امروز پنجشنبه بعد از ۳۰ سال اقدام به بازگشایی سفارت خود در جزایر سلیمان کرد.

به گزارش نگاه نو، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: سفارت آمریکا در هونیارا پایتخت جزایر سلیمان کار خود را با یک کاردار، چند کارمند وزارت امور خارجه و تعداد معدودی از کارمندان محلی آغاز می‌کند.

پیشتر این، سفارت آمریکا در جزایر سلیمان به مدت ۵ سال فعال بود تا این که در سال ۱۹۹۳ به عنوان بخشی از اقدام واشنگتن برای کاهش دفاتر دیپلماتیک بعد از پایان جنگ سرد تعطیل شد.

آشوشیتدپرس نوشت، اقدام جسورانه چین در منطقه هند-اقیانوس آرام باعث شده آمریکا تعامل خود با کشورهای این منطقه را به شیوه های مختلفی از جمله اهدای واکسن های کووید-۱۹، بازگرداندن گروه های داوطلب صلح به برخی از کشورهای جزیره ای و سرمایه گذاری در طرح های جنگل پروری و گردشگری افزایش دهد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: گشایش سفارت آمریکا در جزایر سلیمان بر اساس تلاش های ما نه تنها در زمینه استقرار نیروهای دیپلماتیک بیشتر در سراسر این منطقه، بلکه تعامل بیشتر با کشورهای منطقه اقیانوس آرام وارتباط برنامه ها و منابع ما با نیازهای موجود و برقرار ارتباط بین مردم با مردم است.

گشایش سفارت آمریکا در جزایر سلیمان در حالی انجام شده که نخست وزیر فیجی ظاهرا به دنبال تجدیدنظر در برخی از ابعاد تعامل کشورش با چین است. سیتیونی رابوکا (Sitiveni Rabuka) هفته گذشته به روزنامه فیجی تایمز گفت قصد دارد به توافقنامه آموزش و تبادل پلیس با چین پایان دهد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا -که خواست نامش فاش نشود- نوشت: تعهدات جزایر سلیمان برای همکاری با شرکای امنیتی سنتی خود مانند استرالیا و آمریکا به مشوقی برای بازگشایی سفارت در جزایر سلیمان تبدیل شده است اما واشنگتن همچنان نگران مسائل محرمانه پیرامون توافق امنیتی هونیارا با چین است.

وی مدعی شد هر گونه نظامی گری در منطقه اقیانوس آرام توسط چین بسیار نگران کننده خواهد بود.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد کشورش وارد مذاکرات عمیق با رهبری جدید فیجی نشده است و از این رو هنوز برای گفتن این مطلب زود است که آیا این اقدام واشنگتن نشانه تغییر رویکرد فیجی در قبال چین هست یا خیر.

آسوشیتدپرس نوشت: دولت فیجی از پاسخگویی فوری به سوال این رسانه در این زمینه خودداری کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز