۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

 سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه با توجه به حاشیه‌های اخیر

 سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه با توجه به حاشیه‌های اخیر

در پی وضعیت جسمانی اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شرایطی که کمتر از ۲۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی است، سناریوهای مختلفی در این زمینه مطرح می شود.

به گزارش نگاه نو، «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه که برای انتخاب مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ِ رو در ترکیه تلاش می‌کند، برنامه‌های انتخاباتی خود را به دلیل وضعیت جسمی دستِ‌کم به مدت دو روز  لغو کرده است. این در حالی است که کمتر از ۲۰ روز به انتخابات باقی مانده است.

برخی منابع رسانه‌ای در ترکیه نیز مدعی بستری شدن اردوغان در بیمارستان به دلیل سکته قبلی شدند که چنین موضوعی از سوی دفتر رئیس جمهور ترکیه قویا تکذیب شد.

سران حزب عدالت و توسعه و اعضای دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گویند رسانه‌های وابسته به ائتلاف رقیب، در صدد مانور تبلیغاتی کاذب بر موضوع سلامت جسمی اردوغان و سوء استفاده از آن هستند.

در صورتی که اردوغان به دلیل شرایط پیش‌آمده مجبور به کناره‌گیری شود، قطعا حزب عدالت و توسعه و شریک ائتلافی آن یعنی حزب حرکت ملی‌گرا، قدرت جایگزینی فرد دیگری را در این زمان کوتاه نخواهند داشت.

فراتر از آن؛ حتی اگر فردی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاضر شود، کاریزما یا جایگاه سیاسی اردوغان را در جریان قدرت ندارد.

سناریوی بعدی، استمرار حضور اردوغان با وجود بیماری است، موضوعی که قطعا رقبا از جمله حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو نامزد اصلی جریان مخالف اردوغان و حزب خوب به رهبری «مرال آکشنر» از آن جهت جذب آراء خاکستری استفاده خواهند کرد.

البته سناریوی سومی هم محتمل است؛ اعلام رسمی پایان ابهامات در خصوص سلامتی اردوغان و حضور پررنگ او در رقابت‌های انتخاباتی بدون بروز علایم بیماری است.

در این صورت، ائتلاف حامی دولت قطعا از فرصت باقی‌مانده جهت جبران روزهای از دست رفته اخیر و با هدف جلب آراء خاکستری استفاده خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز