۹ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نشست پاریس درباره لبنان؛ حل بحران یا قیمومیت؟

نشست پاریس درباره لبنان؛ حل بحران یا قیمومیت؟

منابع خبری از تصمیم دولت فرانسه برای برگزاری نشستی بین المللی درباره لبنان خبر می دهند که اهداف و محورهای آن حکایت از تلاش پاریس برای بین المللی کردن بحران لبنان و اعمال قیمومیت شرکت کنندگان در آن بر لبنان در سایه غیاب خود طرف های ذیربط لبنانی دارد.

به گزارش نگاه نو، روزنامه «الجریده» کویت امروز یکشنبه بخشی از اهداف و محورهای نشست آتی پاریس درباره لبنان با مشارکت فرانسه، آمریکا، عربستان و قطر را به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر کرد و نوشت: نشست پاریس، منجر به ارائه نقشه راه روشنی از اقداماتی می شود که لبنانی ها باید برای خروج از بحران کنونی انجام دهند تا بحران انتخاب رئیس جمهور و تشکیل یک دولت هماهنگ و انجام اصلاحات مطلوب اقتصادی ممکن شود.

وی افزود: این نشست با حضور “باربارا لیف” دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک، “پاتریک دورل” مشاور رئیس جمهور فرانسه، “نزار العلولا” مستشار حکومت سعودی و “محمد بن عبدالعزیز الخلیفی” معاون وزیر امور خارجه قطر برگزار می شود و کشورهای شرکت کننده در مورد یک سند سیاسی برای حل بحران لبنان و مورد رضایت جامعه بین الملل و حامیان مالی این کشور، بحث خواهند کرد. این طرح به لبنانی ها عرضه می شود و اگر به آن پاسخ مناسب بدهند و به راه حل رفع اختلافات بین خود دست یابند، می تواند لبنان را در مسیر بهبود شرایط قرار دهد.

منابع دیپلماتیک به الجریده گفته اند: این نشست در مورد انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر است اما وارد مصادیق و نام نامزدها نخواهد شد بلکه ویژگی هایی را که آنها باید داشته باشند مشخص می کند از جمله لزوم عدم وابستگی روسای جدید به هیچ طرف سیاسی و اینکه انتخاب آنها موجب غلبه یک طرف سیاسی بر دیگران نشود.

به نوشته الجریده، سه رخداد بر این نشست سایه افکنده است؛ نخست بیانیه مشترک اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ایمانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در جریان دیدار اخیر مکرون از ریاض است. رخداد دوم، ابتکار عمل کویت است که مورد توافق کشورهای خلیج فارس قرار گرفته و محور آن حل بحران لبنان و همچنین احیای روابط این کشور با کشورهای عربی و منطقه خلیج فارس است.

این روزنامه افزود: سومین رخدادی که سایه اش بر این نشست خواهد بود؛ بیانیه سه جانبه ای است که نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه در نیویورک در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر کردند.

به نوشته الجریده، این سه رخداد پیشاپیش سطح سیاسی نشست پاریس یعنی پایبندی به توافق طائف، انتخاب رئیس جمهورِ قادر به بازگرداندن اعتماد خارجی و داخلی، تشکیل دولت، کنترل مرزهای لبنان، پایبندی به قطعنامه های بین المللی، تدوین یک برنامه اصلاحات اقتصادی واضح و اینکه لبنان دیگر محلی برای حمله به کشورهای عربی نباشد، را روشن می کند.

این منابع دیپلماتیک گفتند: امکان وضع یک جدول زمانی برای حل و فصل بحران در لبنان در سایه تهدید یا اشاره تلویحی به تحریم در صورت محقق نشدن هرگونه پیشرفت عملی در مسیر فرایند سیاسی در این کشور مورد بحث چهار کشور شرکت کننده در نشست پاریس قرار خواهد گرفت.

این نشست درحالی قرار است برگزار شود که منابع مورد اشاره الجریده، به نقش و جایگاه خود لبنان و لبنانی ها در این گونه نشست ها و طرح هایی که به ادعای حل بحران این کشور مطرح می شود، هیچ اشاره ای نکرده اند، امری که در صورت تحقق بیش از هر چیز رنگ و بوی قیم مآبی به این گونه نشست ها می دهد.

این در حالی است که تجربه نشان داده است، این گونه به اصطلاح ابتکار عمل ها برای حل بحران لبنان، بدلیل اصرار جامعه و احزاب مستقل لبنان، بر اصل استقلال و حاکمیت ملی این کشور و لبنانی بودن هر گونه راه حل، همواره نه تنها ناکام مانده بلکه بعضا بحران ها را در این کشور تشدید کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز