۲۲ مرداد ۱۴۰۲
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تاریخ شکست های عربی از ۶ روز تا ۱۹۸۰ لبنان/ اشغال بیروت با گروه موسیقی

تاریخ شکست های عربی از ۶ روز تا ۱۹۸۰ لبنان/ اشغال بیروت با گروه موسیقی

این روزها سالگرد جنگ 33 روزه است که به جنگ تموز نیز شناخته می شود. جنگی که می توان گفت بعد از عقب نشینی نظامیان ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000 به تغییر ادبیات سیاسی منطقه و نیز تحمیل معادلات جدیدی از سوی گروههای ملی انجامید.

به گزارش نگاه نو، جنگ ۳۳ روزه آغاز دستاوردهای سیاسی، نظامی و تغییر معادله از مرحله نبرد به بازدارندگی موثر دفاعی و پایان اسطوره شکست ناپذیری ارتش اسرائیل بود. از این رو بعد از شکست اسرائیل در این جنگ، کمیته ای به نام وینوگراد برای بررسی پیامدها و دلایل شکست در این جنگ تشکیل شد.

ارزیابی کارشناسان امنیتی از دوران جنگ ۳۳ روزه این بود که این جنگ اشتباهی راهبردی از سوی اسرائیل بود که به فصل جدیدی از تغییر موازنه قدرت در منطقه انجامید. این در حالی است که کشورهای عربی تا پیش از این رخداد، تنها به صدور بیانیه ها در برابر رویکرد نظامی خشونت آمیز اسرائیل بسنده می کردند که البته صدور همین بیانیه ها نیز برای آنها و سران عرب هزینه داشت و اگر فشار ملتهای عربی نبود همین بیانیه ها هم صادر نمی شد.

بی تردید می توان گفت که از سال ۱۹۱۷ تا کنون اعراب به معنای ارتش های رسمی عربی هیچگونه توفیقی در جنگ و یا حتی ایجاد قدرت بازدارندگی و دفاعی در برابر دشمن و اسرائیل نداشته اند.

زمانی که اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۸۲ بیروت را اشغال کردند هیچگاه تصور نمی‌کردند که اشغال بیروت به این آسانی امکان‌پذیر باشد. برای همین در آن زمان گفته می‌شد که اگر ما می‌دانستیم اشغال بیروت به این آسانی است با خودمان به جای ارتش و تانک یک گروه موسیقی می‌آوردیم.

این جمله به معنای تصویری از واقعیت دنیای عرب و ناتوانی آنها در برابر اسرائیل بود اما اکنون اسرائیل در مرحله واکنش قرار دارد و باید برای هر اقدام نظامی و سیاسی سنجیده رفتار کند و پیامدهای آن را در نظر بگیرد چرا که به خوبی می‌داند باید هزینه رفتار خود را بپردازد

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز