۲۱ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

مقام ترکیه:

وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه به زودی دیدار می کنند

وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه به زودی دیدار می کنند

یک مقام ارشد ترکیه به رویترز گفت دیدار وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از رویترز، یک مقام ارشد ترکیه روز چهارشنبه گفت: ترکیه، سوریه و روسیه قصد دارند نشست وزرای خارجه خود را در ماه جاری و احتمالا پیش از اواسط هفته آینده برنامه ریزی کنند، هرچند هنوز تاریخ یا مکانی برای آن انتخاب نشده است.

این مقام که صلاحیت صحبت علنی در این خصوص را نداشت، افزود: این گفت‌وگوها ممکن است پیش از دیدار ۱۸ ژانویه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ایالات متحده انجام شود.

وی ادامه داد: «مذاکرات ادامه دارد (و) تاریخ دقیقی هنوز تعیین نشده است. هیچ مشکلی برای این جلسه وجود ندارد، آنها فقط در حال کار بر روی زمان بندی هستند. این دیدار یا در مسکو و یا در مکان دیگری برگزار می شود.»

وزرای دفاع ترکیه و سوریه ماه گذشته در مسکو مذاکرات مهمی را برای بحث در مورد امنیت مرزها و سایر موضوعات برگزار کردند. هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که ممکن است پس از نشست سه جانبه وزرای خارجه با اسد دیدار کند.

الوطن، روزنامه حامی دولت سوریه روز دوشنبه گزارش داد تاریخ مشخصی برای این نشست سه جانبه تعیین نشده است. مسکو در مورد برنامه های مرتبط با این دیدار اظهار نظر نکرده است.

این مقام گفت نشست دیپلمات های ارشد، مذاکرات را به سمت مسائل سیاسی و دور از امنیت سوق خواهد داد و زمینه را برای دیدار اردوغان و اسد فراهم خواهد کرد.

این دیدار نشان دهنده بالاترین سطح مذاکرات بین آنکارا و دمشق از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است و از گرم شدن بیشتر روابط آنها حکایت دارد.

ترکیه، عضو ناتو، با حمایت از مخالفان رئیس جمهور بشار اسد و اعزام نیرو به شمال سوریه، نقش مهمی در این درگیری ایفا کرد. مسکو متحد اصلی اسد است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار آشتی دمشق با آنکارا شده است.

درگیری در سوریه که منجر به کشته شدن صدها هزار نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر و منازعه قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی شده است، وارد دهه دوم خود شده اگرچه جنگ تا حدود زیادی فروکش کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز