۱۸ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

رسانه ها خبر دادند؛

پرونده مهم پیش روی «السودانی» در سفر به آمریکا چیست؟

پرونده مهم پیش روی «السودانی» در سفر به آمریکا چیست؟

منابع عراقی در حالی از برنامه ریزی برای سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن خبر می دهند که یک پرونده مهم پیش روی السودانی است.

به گزارش نگاه نو، چند روز قبل بود که «ابومیثاق المساری» عضو ائتلاف فتح در پارلمان عراق فاش کرد که مقدمه چینی‌هایی به منظور سفر «محمد شیاع السودانی» به واشنگتن در حال برنامه ریزی است و وی در راس هیئتی بلندپایه به واشنگتن خواهد رفت و بسیاری از پرونده‌های مرتبط با عراق را با مقامات این کشور در میان خواهد گذاشت.

المساری خاطرنشان کرد که هنوز زمان نهایی این سفر به واشنگتن مشخص نشده و تماس‌ها با طرف آمریکایی برای انجام این سفر ادامه دارد.

«ثائر الجبوری» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق هم اعلام کرد که به احتمال زیاد محمد شیاع السودانی پرونده افزایش قیمت دلار را در سفر به آمریکا مطرح خواهد کرد.

انجام هماهنگی با سفارت آمریکا در بغداد

العربی الجدید هم به نقل از دو مسئول عراقی در بغداد گزارش داد: «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفری رسمی به واشنگتن در راس هیاتی بلندپایه طی مرحله آتی است.

السودانی اکنون در حال هماهنگی با سفارت آمریکا در بغداد درباره این سفر است، آمریکا هم به خاطر آگاهی از رویکردهای دولت جدید در انتظار انجام آن است.

سفر قریب الوقوع السودانی به واشنگتن اقدامی معمول از سوی همه نخست‌وزیران عراق طی ماه‌های نخست فعالیت‌شان پس از سال۲۰۰۳ میلادی به شمار می‌رود، اما سفر السودانی به عنوان رئیس دولت برآمده از ائتلاف سیاسی که همواره بر مخالفت با آمریکا و تلاش برای پایان دادن به حضور نظامی این کشور در عراق تاکید دارد، به این سفر اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

موافقت چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی با سفر السودانی به امریکا

در همین رابطه، یک مسئول در دفتر نخست وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید تاکید کرد: السودانی موافقت چارچوب هماهنگی را برای سفر به آمریکا و انجام هماهنگی‌ها با «آلینا رومانوسکی» سفیر این کشور در بغداد کسب کرده است.

از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم که نخواست نامش ذکر شود، اظهار داشت: السودانی خواهان بحث و تبادل نظر درباره پرونده حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.

وی گفت: چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در تلاش برای مذاکره دوباره و لغو توافق دولت الکاظمی با واشنگتن است که عنوان نیروهای آمریکایی را از رزمی به نیروهای استشاری در عراق تغییر داد، چارچوب هماهنگی به دنبال پایان دادن کامل به حضور رزمی آمریکا در عراق و محدود کردن آن به کمک‌های نظامی و تجهیز نیروهای عراقی است.

مانعی در مسیر سفر السودانی نیست

این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: برخی طرف‌های سیاسی مانند اقلیم کردستان موافق این رویکرد نیستند و معتقدند که حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی حریر در شمال اربیل برای امنیت اقلیم ضروری است. بر اساس اطلاعات موجود، هیچ مانعی برای انجام سفر السودانی به آمریکا وجود ندارد و تنها تعیین زمان آن مشخص نشده است.

«السودانی» در آخرین موضع‌گیری خود درخصوص آمریکا روز پنجشنبه گذشته در مراسم الحشد الشعبی برای گرامیداشت شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، ضمن اینکه شهید سلیمانی را «مهمان عراق» خواند، گفت: «اقدام دولت سابق آمریکا در ترور فرماندهان پیروزی تعرضی آشکار به حاکمیت عراق به شمار می رود».

پرونده حضور نظامی آمریکا در عراق

در همین ارتباط، «محمود الحیانی»، از رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی تاکید کرد: مهمترین پرونده مورد بحث السودانی در واشنگتن، پرونده حضور نظامی آمریکا در عراق است، این پرونده از اولویت‌های دولت السودانی و برنامه اعلامی آن محسوب می‌شود.

الحیانی گفت: چارچوب هماهنگی مخالف وجود روابط دیپلماتیک با آمریکا بر اساس احترام به حاکمیت عراق نیست، عراق نیازمند روابط با آمریکا در زمینه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حتی تجربیات امنیتی و نظامی است اما بر اساس توافقاتی که به حاکمیت عراق احترام بگذارد و از دخالت در امور سیاسی و غیره عراق خودداری کند.

پرونده مهم پیش روی السودانی

دولت عراق در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی از تغییر ماموریت نیروهای آمریکایی از رزمی به استشاری خبر داد و اعلام کرد تعداد این نیروها کمتر از ۲ هزار نفر است.

نیروهای آمریکایی در سه پایگاه اصلی به نام‌های «عین الاسد» واقع در ۱۳۰ کیلومتری شهر الرمادی، مرکز استان الانبار عراق، پایگاه «حریر» در شمال اربیل و پایگاه «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بغداد که واحد ماموریت ها و تحلیل اطلاعات جاسوسی در آن قرار دارد و نیز سفارت آمریکا در بغداد مستقر هستند.

پرونده مهمی که پیش روی نخست وزیر عراق قرار دارد موضوع حضور نظامیان آمریکایی در عراق است که به طور مرتب حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.

آمریکایی‌ها سفارت خود در بغداد را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند و از سوی دیگر در دیگر پایگاه‌ها مانند حریر اربیل و عین الاسد هم با آزادی عمل کامل رفتار می‌کنند و عراقی‌ها هیچگاه از تحولاتی که در درون این پایگاه‌ها رخ می دهد، اطلاعی ندارند.

تاکنون اطلاعاتی درباره نظامیان آمریکایی در عراق اینکه آیا همه آنها مستشاری هستند یا نظامی و اینکه سرنوشت سامانه پاتریوت نیروهای آمریکایی در عین الاسد چه شده است، هم وجود ندارد.

بحث پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق و تغییر آن به همکاری از نوع دیگر مشابه توافقاتی که میان واشنگتن و کشورهای دیگر در منطقه وجود دارد و نیازی به حضور نیروها در این کشورها نیست، مطرح است.

حال باید منتظر ماند که آیا السودانی در سفر به آمریکا این بحث را مطرح خواهد کرد یا ملاحظات سیاسی و اقتصادی دیگری را مدنظر قرار خواهد داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز