۱۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

سعودی لیکس گزارش داد؛

اخبار تکان دهنده از اعدام‌های مخفیانه در عربستان

اخبار تکان دهنده از اعدام‌های مخفیانه در عربستان

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اقدام خطرناک آل سعود در خصوص انجام اعدام‌های مخفیانه در ‌ عربستان سعودی را فاش کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از سعودی لیکس، سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اطلاعات متناقضی از چندین منبع دریافت کرده است که اجرای اعدام‌های مخفیانه در زندان‌های آل سعود را نشان می‌دهد که اطلاعات حاکی از آن است که بازداشت‌شدگان در زندان‌های مختلف از ملیت‌های متفاوت مخفیانه اعدام می‌شوند.

در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲، «محمد مقبل الواصل» و «شاجع صلاح جمیل» دو فرد یمنی که در عربستان سعودی بازداشت شده بودند با خانواده‌های خود در یمن تماس گرفتند و به آنها اطلاع دادند که در معرض اعدام هستند.

بر اساس گزارش خانواده بازداشت‌شدگان یمنی، الواصل در سن ۱۵ سالگی برای کار به عربستان سعودی سفر کرده بود و خانواده از دلایل دستگیری و روند محاکمه وی اطلاعی نداشتند.

این دو خانواده تاکید کردند که دولت سعودی هیچ اطلاعاتی در خصوص شرایط اعدام و سرنوشت اجساد قربانیان به آن‌ها نداده است.

هیچ بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان یا اطلاعات رسمی در مورد این دو اعدام صادر نشده که این امر نشان دهنده تغییر در رویه معمول دولت سعودی در انتشار آمار مربوط به اعدامیان است.

از سوی دیگر « انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان» نسبت به جنایت جدید رژیم سعودی در خصوص اجرای اعدام‌های مخفیانه هشدار داد.

انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان به گزارش‌هایی مبنی بر اجرای اعدام مخفیانه تعدادی از زندانیان آزادی بیان توسط رژیم سعودی اشاره کرد که این مساله‌ای است که پیش‌تر نهادهای حقوقی بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به آن هشدار داده بودند.

انجمن مذکور نسبت به سیاست اعدام‌های خودسرانه عربستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این سیاست به یک رویکردی در عهد حکمرانی «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تبدیل شده است.

این گروه معارض آل سعود در بیانیه خود خطاب به کشورهای هم‌پیمان عربستان تاکید کرد که سکوت شما در برابر این جنایت‌ها صحیح نیست؛ بلکه به عنوان سرپوش گذاشتن بر جنایت آل سعود برای تداوم سیاست قتل خودسرانه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: هشدارهای چند هفته گذشته رسانه‌های غربی و سازمان‌های حقوقی بین المللی در خصوص تصمیم عربستان برای انجام اعدام‌های گسترده علیه زندانیان سیاسی با پایان سال، کشورهای هم پیمان عربستان را مسئول ‌می‌کند تا اقدامات فوری برای ممانعت از تداوم سیاست تروریسم دولتی و اجرای شدیدترین مجازات برای کوچک‌ترین مسائل در عربستان اتخاذ کنند. سیاست‌های عربستان پایبند به هیچ قانونی نیست.

انجمن مخالفان در شبه جزیره عربستان تاکید کرد که عدم شفافیت در پرونده محاکمه‌های فعالان و زندانیان آزادی بیان، امروز با اعدام مخفیانه تعدادی از زندانیان در پرونده‌های آزادی بیان و حقوق بشر، مسیر تاریک‌تری را در پیش گرفته است».

در ادامه این بیانیه آمده است، توسل رژیم سعودی به سیاست اعدام‌های مخفیانه نشان دهنده یک تغییر بسیار خطرناک است، زیرا این رژیم جنایات خود را دور از رسانه‌ها و حتی دور از جامعه انجام می‌دهد. محمد بن سلمان از ارتباط خانواده‌ها با فرزندان بازداشت شده خود جلوگیری می‌کند. نگرانی در خصوص جنایت رژیم آل سعود با اعدام تعدادی از بازداشت‌شدگان، مخفی نگه داشتن جنایت‌ها و متعاقباً مخفی کردن اجساد آنها، وجود دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز