۱۰ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

سال ۲۰۲۲ سال بحران ها، فرصت ها و معادلات جدید/ قطر فاتح سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ سال بحران ها، فرصت ها و معادلات جدید/ قطر فاتح سال ۲۰۲۲

سال 2022 در حالی به پایان رسید که می توان آن را سال بحران و دشواری ها نامید. شاید در هیچ سالی، مردم جهان تا این حد، شاهد بحران و چالش های خودساخته نبودند که در نتیجه مدل حکمرانی غربی در جهان به آنها تحمیل شد.

به گزارش نگاه نو، بیشتر تحلیلگران منطقه ای و جهانی این باور را دارند که کمتر ملت و کشوری را می توان در جهان پیدا کرد که سال ۲۰۲۲ را بدون دشواری و خاطرات بد و دردناک سپری کرده باشد و همچنان در نگرانی از تکرار آن بسر برد.

مهمترین رویدادهای سال ۲۰۲۲:

جنگ اوکراین

جنگ روسیه و اوکراین رئیس‌جمهور پوتین را در صدر اخبار قرار داد و او را به بازیگر نقش اول حوادث جهانی تبدیل کرد. پوتین در تیتر نخست اخبار قرار گرفت و بحران اوکراین بر بسیاری از تحولات منطقه و جهان نیز تاثیرگذاشت و صف بندی جدیدی پدیدار شد. پیامدهای جنگ بین روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین حوادث جهانی را هم با خود به همراه آوردند. قطع گاز روسیه از کشورهای اروپایی آغاز و به بحران غذا انجامید.

تحریم‌های غرب در زمینه معامله با بانک‌های روسی تا حمایت نامحدود از اوکراین نیز از تاثیرات این جنگ به شمار می‌رود. به هر شکل موضع روسیه باعث بروز هرج و مرج در اقتصاد جهانی و افزایش قیمت‌ها و اختلاف در ساختار اقتصادی تمام کشورهای جهان شده است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا با آنکه در سال‌های قبل آغاز شده بود، اما تاخت و تاز خود را علیه میلیون‌ها نفر از انسان‌ها در سال جاری هم ادامه داد. با وجود آنکه سال به پایان خود نزدیک می‌شود، اما این ویروس نشان داده است به پایان نرسیده و همچنان در حال ایجاد سویه‌های جدیدی است و مشخص نیست که پشت پرده آن چه جریانهایی قرار دارد حتی اگر به این نظریه که ویروس کرونا ساخته آزمایشگاههای بیولوژیک است، توجه نکنیم اما بی تردید ادامه آن به نفع جریانهای قدرت جهانی است که از آن برای هرگونه تغییر معادله استفاده می کنند.

نشست سران عرب در الجزایر

با وجود نتایج محدودی که نشست سران کشورهای عرب در الجزایر داشت، با این حال جمع شدن رهبران عرب بعد از سال‌ها اختلاف و دوری در یک کشور و به ویژه همسویی آنها در رابطه با فلسطین و علیه تجاوزات صورت‌ گرفته در قدس، امیدوار کننده بود، هر چند شرایط عربی برای خروج از بحران‌ها، مشکلات و جنگ‌هایش نیازمند یک همسویی عربی است.

جام جهانی قطر

برگزاری جام جهانی در قطر یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی، سیاسی و همچنین تمدنی بود که توانست وزنه این کشور کوچک عربی را بالا ببرد. قطر و رویکرد آن در جام جهانی نه تنها مانع از ترویج برنامه مورد نظر اسرائیلی ها برای تثبت عادی سازی شد بلکه توانست یک فرصت بی مانند برای ارائه تصویری مدرن و اسلامی از یک کشور منطقه ای با هویت اسلامی به جهان معرفی کند. مهمتر آنکه موضوع فلسطین در دیپلماسی ورزشی گنجانده شد و تاثیرات مهمی بر افکار عمومی جهان گذاشت.

پایان بن بست سیاسی؛ انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق

سرانجام بعد از گذشت چند ماه از برگزاری انتخابات در عراق و فراز و نشیب ها و با وجود تمامی سناریوهای خارجی برای ایجاد خلاء سیاسی و تراکم فشارهای اقتصادی، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق از سوی پارلمان انتخاب شدند. این در حالی بود که تلاش می شد تا بار دیگر مصطفی الکاظمی نخست وزیر و برهم صالح رئیس جمهور سابق در فضای سیاسی عراق با استفاده از ناامنی و بی ثباتی ها تکرار شوند. به نظر می‌رسد این بار همگرایی بیشتری در بین جریان های سیاسی برای ایجاد ثبات و استقرار در عراق وجود دارد.

پایان ملکه/ آغاز دوران انتهای سلطنت در انگلیس

با مرگ ملکه انگلستان، پسرش چارلز که هم اکنون لقب چارلز سوم را برای خود برگزیده است، پادشاه انگلستان شد. مهمترین نکته ای که درباره چارلز سوم، پسر ملکه الیزابت دوم وجود دارد، نوع نگاه مردم به این پادشاه و در عین حال نوع عملکرد گذشته او و عقایدش است که در حداقل ۵۰ سال گذشته آشکارا در مقابل نگاه مردم قرار داشته است.

از همین رو بسیاری پیش بینی کرده اند که به دلیل نوع نگاهها و عملکرد چارلز و همچنین مفاسد اقتصادی عدیده ای که در زمان ولیعهدی داشته، او می تواند به فرد پایان دهنده به ساختار سلطنتی در انگلستان تبدیل شود.

‌انتخاب سوناک بعنوان نخست وزیر انگلیس

ریشی سوناک» نخست‌وزیر جدید بریتانیا، با وعده مقابله با بحران اقتصادی و تعهد به رفع اشتباهات «لیز تراس» نخست‌وزیر پیشین، کار خود را آغاز کرد.
او سومین نخست‌وزیر در بریتانیا بوده است که به این سمت دست یافت. جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا (۴۲ ساله) در دوران مدرن و اولین نخست‌وزیر بریتانیایی- آسیایی تعهد داده که برای یک NHS قوی‌تر، خیابان‌هایی امن‌تر، حفاظت بهتر از محیط زیست و کاهش نابرابری‌ها تلاش خواهد کرد.

تحولات ایران و‌ مدل سازی بر اساس بحران سوریه و‌ عراق

تحولات اخیر ایران در سال ۲۰۲۲ شباهت های بسیاری به بحران سوریه و عراق دارد که پیش از این در گزارشی ۴ بخشی در سایت نگاه نو به آن پرداخته شد. آنچه در سال گذشته و نیز رویدادهای مشابه رخ داد، جدای از اینکه بخشی از آن خروجی ناکارآمدی در بخشی از ساختار سیاسی و ناتوانی در الگوسازی برای نسل جدید است، بخش مهمی از آن را نمی توان جدای از تحولات منطقه ای و بویژه گفتمان تهران و تاثیرگذاری در فرایند سیاسی و میدانی و نیز سناریوی شبیه سازی ایران بر اساس مدل عراق و سوریه ارزیابی و تفسیر کرد.

نشست سران عرب و‌ چین در ریاض/ تهدید ۷ دهه هژمونی آمریکا در منطقه

در میان تشدید تنشها بین چین و آمریکا، شی جین پینگ به عربستان سفر کرد تا درباره تقویت روابط تاریخی و مشارکت راهبردی دو کشور با مقامات سعودی گفتگو کند، سفری که حضور در اجلاس سران کشورهای عربی و چین هم بخشی از برنامه‌های کاری شی بود و درهای جدیدی را به روی چینی‌ها گشود.

مراکش، پدیده جام جهانی قطر/ چند نکته مهم و راهبردی

تیم ملی مراکش به لقب شیرهای اطلس معروف است. این تیم تاکنون در شش دوره جام جهانی حضور داشته و در سال ۱۹۷۶ قهرمان جام ملت‌های آفریقا و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ قهرمان رقابت‌های ملت‌های آفریقا شده‌ است. پدیده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بدون شک تیم ملی مراکش بود که موفق شد خود را به جمع چهار تیم برتر جهان برساند و نخستین تیم آفریقایی شد که به این مرحله راه پیدا کرد. در این دوره و با حمایت دولت قطر، فعالان مسئله فلسطین به نسبت دوره های قبل دست بازتری در پرداختن به فلسطین و استفاده از نمادهای فلسطینی داشتند.

اعتراضات اردن

اردن در ماه آخر سال ۲۰۲۲ شاهد اعتراضات شدیدی بود، کشوری که در جریان انقلاب های عربی و بیداری اسلامی درگیر ناآرامی ها نشد اما این بار با خشونت بی سابقه ای از سوی پلیس مواجه شد. اعتراضات در اردن از این جهت حائز اهمیت بود که در کشوری رخ داد که در جریان انقلاب های عربی و بیداری اسلامی شاهد ناآرامی و تظاهرات مردمی نبود و با کمک آمریکایی ها و انگلیسی ها از هر گونه اعتراض مسالمت آمیز در امان بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز