۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

نتایج یک نظرسنجی نشان داد؛

هشدار کارشناسان نسبت به کوچک شدن اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۳

هشدار کارشناسان نسبت به کوچک شدن اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۳

براساس نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته توسط فایننشال تایمز، اقتصاددانان شرکت‌کننده در آن ضمن هشدار نسبت به کوچک شدن اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۳، خطر بحران انرژی را برای زمستان سال آینده میلادی پابرجا دانستند.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، بر اساس نظرسنجی های انجام گرفته از میان اقتصاددانان، اقتصاد منطقه یورو در سال آینده میلادی به دلیل تورم بالا و کمبود انرژی و در نتیجه کاهش تولید، کوچک می شود و تغییراتی در بازار کار رخ می دهد.

براساس این نظرسنجی که توسط روزنامه فایننشال تایمز صورت گرفته، نزدیک به ۹۰ درصد از ۳۷ اقتصاددان شرکت کننده اعلام کرده اند که منطقه یورو در حال حاضر در رکود است و اکثر آنها نیز پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال آینده کاهش می یابد.

«کیارا زانگرلی» اقتصاددان شرکت خدمات مالی آمریکایی “مورگان استنلی” گفت: بازارهای گاز در اروپا همچنان یک عامل کلیدی پرخطر بشمار می روند و اختلال در عرضه و زمستان سرد، می‌تواند منجر به تنش‌های مجدد و افزایش دوباره قیمت‌ها شود.

اکثر اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی این روزنامه انگلیسی بر این عقیده اند که اروپا بدترین بحران انرژی خود را پشت سر گذاشته است؛ بحرانی که جرقه آن با جنگ اوکراین زده شد. هرچند پائیز نه چندان سخت و سرد توانست در پر شدن ذخایر گازی تاثیرگار باشد.

با این حال، بسیاری بیم آن دارند که سهمیه بندی انرژی در سال آینده بازگردد، به ویژه اگر زمستان به طور غیرمعمول سرد باشد و ذخایر گازی کاهش یابد و جریان گاز از روسیه در طول سال ۲۰۲۳ بیش از پیش افت کند.

«سیلوین برویر» اقتصاددان ارشد اروپا در منطقه خاورمیانه و آفریقا گفت: خطر سهمیه بندی گاز برای زمستان امسال را پشت سرگذاشتیم اما این مساله ممکن است در زمستان سال آینده رخ بدهد. کشورهای اروپایی با روی آوردن به نروژ، آمریکا و منطقه خاورمیانه و استفاده از منابع انرژی جایگزین، توانسته اند وابستگی خود به واردات گاز روسیه را کاهش دهند. اما اقتصاددانان هشدار داده اند که بدون منابع روسیه، پر کردن مجدد تاسیسات مهم ذخیره‌سازی گاز اروپا پیش از زمستان آینده بسیار سخت خواهد بود.

«کارستن برزسکی» رئیس تحقیقات کلان «بانک ING» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بین المللی) گفت: در حال حاضر سطح ذخیره‌سازی گاز به سرعت رو به کاهش است. و خطر بحران عرضه انرژی در زمستان امسال همچنان پابرجاست. وی همچنین زمستان آینده را چالش‌برانگیزتر از سال جاری میلادی دانست.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی فایننشال تایمز همچنین پیش بینی کرده اند که اقتصاد منطقه یورو در سال آینده اندکی کمتر از ۰.۰۱ درصد کوچکتر می شود. پیش بینی که بدبینانه تر از کمیسیون اروپا و بانک مرزی اروپا است که به ترتیب اعلام کرده بودند اقتصاد این حوزه در سال آینده ۰.۳ و ۰.۵ درصد رشد می کند.

«مارچلو مسوری» استاد اقتصاد دانشگاه لوئیس در رم نیز تاکید کرد: بالا بردن نرخ بهره بانکی در اروپا با هدف مقابله با تورم فزاینده ناشی از شوک عرضه انرژی در نتیجه جنگ در اوکراین به رکود شدیدی در اروپا منجر خواهد شد. به گفته اقتصاددانان انتظار می رود تورم در منطقه یورو حداقل برای دو سال دیگر بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باقی بماند.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی فایننشال تایمز در نهایت پیش بینی کردند قیمت ها در سال آینده کمی بیش از ۶ درصد و در سال ۲۰۲۴ تقریبا ۲.۷ درصد افزایش یابد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز