۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

روزنامه الدیار؛

مذاکرات عربستان و ایران تاثیر مثبتی بر لبنان دارد

مذاکرات عربستان و ایران تاثیر مثبتی بر لبنان دارد

برخی مطبوعات لبنانی ضمن تأکید بر اثرگذاری تحولات منطقه‌ای بر معادلات سیاسی داخلی این کشور، نوشتند: مذاکرات عربستان سعودی با ایران تأثیرات مثبتی در داخل لبنان خواهد داشت.

به گزارش نگاه نو، «محافل مطلع در لبنان می‌گویند، تغییر روابط منطقه‌ای و بین‌المللی، مواضع کشورهای مرتبط با موضوع انتخاب رئیس جمهور در لبنان را تغییر خواهد داد».

روزنامه الدیار لبنان با بیان مطلب فوق در شماره امروز چهارشنبه نوشت، «خیلی کم پیش آمده که بحث انتخاب رئیس جمهور لبنان بدون تأثیرات خارجی آشکار رقم خورده باشد اما استمرار گفت‌وگوی سعودی-ایرانی تأثیرات مثبتی بر داخل لبنان خواهد گذاشت».

هر چند عربستان سعودی و ایران پیش از این هر گونه دخالت ریاض و تهران در امور داخلی لبنان را رد کرده‌اند اما این روزنامه نوشت، ازسرگیری مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران می‌تواند اثرات مثبت در معادلات سیاسی لبنان بر جای بگذارد.

الدیار همچنین به سخنان حسین امیرعبداللهیان که درباره آمادگی ایران جهت عادی‌شدن روابطش با عربستان سعودی بیان شد، اشاره کرد که در حاشیه کنفرانس بغداد-۲ در امان پایتخت اردن ایراد شد. این روزنامه نوشت، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم در واکنش به این سخنان گفت که کشورش آماده تکمیل روند گفت‌وگو با ایران است.

الدیار لبنان همچنین بازگشت کشورهای عربی به سوریه را نیز برای کشورش مثبت ارزیابی کرد و نوشت، «همچنین محافل مطلع می‌گویند، اگر کشورهای عربی روابط خود با سوریه را از سر بگیرند، این امر هم تأثیرات مثبتی بر لبنان خواهد گذاشت. امارات در دسامبر ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را بعد از هفت سال توقف فعالیت بازگشایی کرد و بعد از آن بحرین و بعد از آن هم عمر البشیر رئیس جمهور وقت سودان به سوریه سفر کرد و بعد از آن هم تونس، اردن و مصر روابط خود با سوریه را نزدیکتر از گذشته کردند».

رئیس جمهور لبنان هر شش سال یک بار انتخاب می‌شود و در سایه اختلافات احزاب سیاسی حاضر در پارلمان لبنان، این نهاد لبنانی امسال تاکنون بعد از ده جلسه رأی‌گیری هنوز نتوانسته جانشین میشل عون رئیس جمهور کنونی را انتخاب کند.

در همین ارتباط، همچنین روزنامه النهار لبنان نزدیک به جریان غربی و سعودی در لبنان، در یادداشت با تیتر «ژئوسیاسی و انتخاب رئیس جمهور لبنان..» نوشت، لبنان همیشه به معادلات ژئوسیاسی و توازن قوا در منطقه مرتبط بوده و همین امر سبب میشود نمایندگان پارلمان در جلسات داخلی خود درباره جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور بگویند که ابتدا باید تکلیف تحولات منطقه‌ای روشن شود سپس به جلسه انتخاب رئیس جمهور در پارلمان رفت.

تاکنون شش دور گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی و به میزبانی عراق برگزار شده و قرار بود این گفت‌وگوها با توافق طرفین در جلسات بعد در سطح سیاسی ادامه یابد. با تغییرات سیاسی و تغییر دولت در عراق و رخدادهای سیاسی دیگر در منطقه، ادامه گفت‌وگوها به تعویق افتاده و اکنون دو کشور از آمادگی برای استمرار گفت‌وگو سخن می‌گویند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز