۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

مثلث داعش، آشوب و دلار/نسخه آمریکا برای سرنگونی دولتهای عراق 

مثلث داعش، آشوب و دلار/نسخه آمریکا برای سرنگونی دولتهای عراق 

سرانجام بعد از مدت ها بحران سیاسی، با روی کار آمدن محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، فضای سیاسی و اجتماعی این کشور بسمت یک آرامش نسبی و استقرار سیاسی پیش رفت.

به گزارش نگاه نو، اگر چه براساس جغرافیا و‌ بافت سیاسی متفاوت عراق هیچ‌چیزی را بطور مطلق نمی توان پیش‌بینی و ارزیابی کرد. با این حال می‌توان گفت که توافق بیشتر جریان های سیاسی بر سر نخست وزیری السودانی با توجه به ویژگی های شخصی و مدیریتی وی، فصل جدیدی در برابر عراقی ها گشود که بیش از گذشته به بازسازی اقتصادی و بازنگری در ساختار سیاسی امیدوار شدند.

اما در هفته گذشته سناریوی جدیدی طراحی شد که مرحله نخست آن افزایش قیمت دلار بود. تحرکات مشکوک سفیر آمریکا در بغداد را می توان در راستای این ماموریت تعریف کرد.

این دیدگاه نیز در مقابل عراقی وجود دارد که آمریکایی ها بیشتر با برگه داعش، دولت نوری المالکی رییس کنونی ائتلاف دولت قانون را سرنگون کردند و با استفاده از برگه آشوب و حمایت از اعتراض تشرین یا اکتبر، زمینه سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت را فراهم نمودند.

اکنون نیز تلاش می‌کنند تا با استفاده از نابسامانی اقتصادی و افزایش قیمت دلار، زمینه برای سقوط یا ناکارآمدی دولت السودانی فراهم شود.

این سناریو از آنجا بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد که رئیس بانک مرکزی عراق در هفته های گذشته چندین بار با سفیر آمریکا در بغداد و نماینده سازمان ملل در عراق و نیز معاون خزانه‌داری آمریکا دیدار و گفتگو کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز