۵ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تشدید هشدارها درباره کودتای بانکی-امنیتی آمریکا علیه دولت عراق

تشدید هشدارها درباره کودتای بانکی-امنیتی آمریکا علیه دولت عراق

«موشک تخریبگر» عنوانی است که «مصطفی سند» نماینده مستقل پارلمان عراق برای استفاده از دلار آمریکا علیه دولت عراق به کار می برد اما این قصه سر درازی دارد.

به گزارش نگاه نو، مصطفی جبار سند نماینده مستقل پارلمان عراق اخیرا هشدار داد که آمریکا سه پیام را از طریق موشک تخریبگر دلار به دولت محمد شیاع السودانی داده است.

به گفته سند، آمریکا از سودانی می خواهد در واشنگتن حاضر شود و مسیر دولت سابق را طی کند. این خواسته با سه پیام اقتصادی دنبال می شود.
پیام اول در ندادن اموال عراق به دلار با وجود استحقاق پرداخت و علیرغم تقویت دارایی دلاری نزد بانک مرکزی است که آمریکا آن را از ۱۰۰ درصد به ۲۵ درصد رسانده است.

لازم به توضیح است که بعد از اشغال عراق از سوی آمریکا در سال ۲۰۰۳ درآمدهای دلاری دولت عراق در نقض مسلم حاکمیت این کشور ابتدا به بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) واریز و سپس در صورت صلاحدید دولت آمریکا به بانک مرکزی عراق انتقال می یابد. هزینه های اشغال و غرامت جنگ کویت نیز از همین محل پرداخت شده است.

پیام دوم دولت آمریکا، حذف ۴ بانک بزرگ عراقی (الاوسط، القابض، الانصاری و آسیا) از فرایند مزایده دلار است که فروش دلاری بانک مرکزی عراق را به یک سوم کاهش داد و موجب افزایش قیمت دلار در بازار موازی شد.

پیام سوم از نگاه مصطفی سند، تعویق فرایند خرید گاز و انرژی از جمهوری اسلامی ایران از طریق ممانعت از پرداخت بهای آن است و این در حالی است که پول حاصل از فروش انرژی ایران نزد بانک تجاری عراق (TBI) به ۱۰ میلیارد دلار رسید و آمریکا، پرداخت آن را منوط به تفاهم خود با عراق درباره شیوه پرداخت این بدهی کرد.

سند، با این حال می گوید که «انتظار می رود ارزش دلار به تدریج در هفته جاری و با هماهنگی هایی در اوضاع سیاسی، کاهش یابد.»

اما برخی دیگر از آگاهان، درباره حل و فصل مشکلات، خوشبین نیستند و می گویند آمریکا، چوب دلار را از لای چرخ دولت عراق خارج نخواهد کرد.

این عده از ناظران در شبکه های اجتماعی، قضیه را به اختصار اینطور شرح می دهند که «افزایش قیمت دلار ناشی از ممانعت بانک مرکزی آمریکا در حواله دلار (پول های عراق در فدرال رزرو) به بانک های عراقی است بنابراین دولت عراق ناچار می شود ارز دلاری سخت (ارز احتیاطی) را به بانک ها تزریق کند تا قیمت آن را ثابت نگه دارد و با این روند در آینده نزدیک شاهد فروپاشی بانکی و اعلام ورشکستگی مانند آن چیزی خواهیم بود که در لبنان رخ داد و این هدف نهایی آمریکا در به شکست کشاندن و به زانودرآوردن دولت السودانی در عراق است.»

در همین پیوند، گفتنی است که قیمت دلار در بازارهای لبنان نیز اخیرا از مرز بی سابقه ۴۶ هزار لیره گذشت.

«محمد الحمامی» سردبیر خبرگزاری ملی عراق در یادداشتی خطاب به «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی عراق می نویسد: شما در دایره اتهام (درباره افزایش نرخ ارز)، تخریب اقتصاد عراق و افزایش رنج شهروندان هستید… معنی این دیدارهای مشکوک با دشمنان ملت از جمله سفیر آمریکا (الینا رومانوسکی) که سه بار با او دیدار کردید، چیست؟ همچنین دو بار با سفیر انگلیس و نیز سفرای کویت و امارات و در مجموع ۱۳ دیدار تحت عناوینی مانند توسعه همکاری و تحول بخشی انجام دادید اما عملا نتیجه ای در راستای تحول، کنترل قیمت ها و ثبات ارزی نداشته است.

«محمد صادق الهاشمی» تحلیلگر برجسته عراقی نیز در مطلبی با عنوان «افعی آمریکا به سوی ایجاد بن بست حکومتی حرکت می کند» از اقدامات چند بعدی آمریکایی ها در عراق برای تشدید فشار بر دولت السودانی و در هم شکستن آن خبر می دهد و می نویسد: تصادفی نیست که یکباره هسته های تروریستی به تحرک می افتند و در بخش های مختلفی مانند کرکوک تا دیالی و نزدیک بغداد، فعال می شوند؛ افعی آمریکایی پشت این احیای دوباره داعش است تا فشار را بر دولت افزایش دهد.

الهاشمی ادامه می دهد: این هم تصادفی نیست که سفیر آمریکا در ارکان دولت عراق با تمرکز بر بانک مرکزی و تعلیق فعالیت چند بانک عراقی دخالت می کند و همزمان با فرایند غارت دلارها و قاچاق ثروت عراق به طرف هایی نامعلوم، رومانوسکی از این وزارتخانه به آن وزارتخانه دوره گردی می کند تا با تخریب دینار عراقی، دولت را متوقف کند.

الهاشمی همچنین همزمان با موضوع دوره گردی الینا رومانوسکی سفیر آمریکا، اعلام برخی طرف های «ائتلاف مدیریت دولت» درباره احتمال جدایی از این ائتلاف و نیز «درخواست دیگران» (اشاره به حزب دموکرات کردستان عراق) برای امتیازگیری درباره صادرات نفت و حواله اموال بی حساب را نیز تصادفی نمی بیند.

او می گوید: بی جهت نیست که تصویب بودجه ۲۰۲۳ به تاخیر افتاده است در حالی که مطابق قانون مدیریت مالی شماره ۱۶ سال ۲۰۱۹ ، تصویب بودجه باید در زمان مشخص، نهایی شود و این هم نشان می دهد دولت السودانی در برابر بحرانی مالی است که آمریکا مسبب آن است تا دولت را ناتوان از ارائه خدمات کند و به بن بست برساند.

به نوشته الهاشمی «سفیر آمریکا از هیچ ابزاری برای زمین زدن دولت السودانی فروگذار نمی کند و در هر موقعیتی از انتخابات زودهنگام و اعتراضات می گوید و گفته می شود ۱۰ میلیون دلار برای فعال کردن هسته های مدنی اعتراض، کنار گذاشته است.»

الهاشمی تاکید می کند: تلاش های آمریکا برای ناکام کردن دولت، چند بعدی است و شامل امنیت، اقتصاد و بانک ها می شود؛ بنابراین چاره ای جز درک عمیق معضل و وحدت بخشی به صفوف چارچوب هماهنگی عراق برای خروج از بحران و نیز رصد دقیق تحرکات سفیر آمریکا باقی نمی ماند؛ سفیری که آشکارا از ابزارهای ترساندن و ترغیب همزمان، استفاده می کند.

به باور این تحلیلگر عراقی «آمریکا یک روز هم از توطئه دست برنداشته است. دولت نوری المالکی را با چالش القاعده و داعش به شکست کشاند و دولت العبادی را با خالی کردن خزانه عراق، بازی با قیمت نفت و تظاهرات. همچنین دولت عادل عبدالمهدی را با روانه کردن جوکرهای معترض به خیابان ها از کار انداخت و حالا با دو برگه دلار و تروریسم به جنگ دولت السودانی آمده است.»

محمد صادق الهاشمی می افزاید: تکرار می کنیم که چارچوب هماهنگی شیعی باید این چالش ها را درک کند و راه حل هایی را در پیش بگیرد قبل از اینکه افعی آمریکایی بتواند نیش خود را در کالبد آن فرو کند.

اشاره الهاشمی به بازوی تروریستی آمریکا در حالی است که نشریه وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی از فعال شدن دوباره گروه تروریستی داعش در عراق خبر داد. همزمان با این اخبار، برخی منابع عراقی می گویند نیروهای آمریکایی به تازگی توان پشتیبانی رزمی قابل ملاحظه ای را در «الرطبه» در غرب عراق (پایگاه الولید) مستقر کرده و کاروان هایی زرهی رزمی را متشکل از تعداد زیادی تانک، از پایگاه «الحریر» در «اربیل» به پایگاه «الولید» اعزام کرده است.

در همین ارتباط، سرلشکر «عماد علو» مدیر مرکز مطالعات امنیتی و راهبردی عراق در گفت وگو با «العالم الجدید» با اشاره به حملات خونبار اخیر تروریست های داعش در دیالی، کرکوک و بغداد و جان گرفتن دوباره هسته های داعشی تصریح کرد: داعش به دو دلیل این بازه زمانی را برای انجام حملات خود انتخاب کرد، دلیل اول انتقام این گروه تروریستی به خاطر کشته شدن ابو حسن الهاشمی است که تلاش کرد تا این پیام را ارسال کند که قدرت انجام عملیات تروریستی را دارد و خود را بار دیگر به عنوان وزنه ای در صحنه امنیتی عراق و سوریه معرفی کند و دلیل دیگر حملات اخیر داعش در برخی نقاط عراق تضعیف دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق است.

استراتژیست عراقی ادامه داد که احتمال دارد، داعش به دستور سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تاثیر بر دولت السودانی، این حملات را انجام داده باشد.

مدیر مرکز مطالعات امنیتی و راهبردی عراق به مستندات میدانی اشاره می کند و ادامه می دهد: آنچه فرضیه دوم را تایید می‌کند، کشف یک انبار تسلیحات توسط اطلاعات نظامی است که حاوی بیش از پنج هزار و ۲۰۰ جعبه مهمات ۱۴ میلی متری همراه با مقادیر زیادی گلوله (خمپاره و آر.پی.جی)، بمب و سایر مواد منفجره است که از خارج از مرزها وارد عراق شده و به منطقه عین الجحش رسیده است.

به گفته وی، این نشان می‌دهد که این گروه تروریستی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و بین المللی پشتیبانی می‌شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز