۳۰ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

وزیر خارجه اسبق لبنان در گفتگو با نگاه نو:

لبنان بدون ثبات بهترین گزینه برای آمریکاست/سناریوی مدیریت آشوب در لبنان

لبنان بدون ثبات بهترین گزینه برای آمریکاست/سناریوی مدیریت آشوب در لبنان

در حالی که لبنان به دلیل فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و همراهی سعودی ها با بحران شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، بنظر می رسد واشنگتن برای آشفته تر کردن  این کشور برنامه ریزی می کند.

به گزارش نگاه نو، باربارا لیف معاون وزیر خارجه آمریکا در خاور نزدیک به تازگی در نشستی که اندیشکده ویلسون با موضوع سیاست آمریکا در لبنان برگزار کرده بود، گفت که همه احتمالات برای آینده لبنان وجود دارد که از جمله آن می توان به نابودی کامل دولت اشاره کرد.  وی افزود: شاید لبنانی ها مجبور به تحمل درد بیشتری پیش از تشکیل دولت باشند.

لیف در ادامه صحبت های خود گفت: سناریوهای مختلفی را در لبنان می بینم، از هم پاشیدن کشور بدترین آن است، شاید نیروهای امنیتی و نظامی کنترل خود بر مناطق را از دست داده و مهاجرت دسته جمعی صورت بگیرد و نمایندگان پارلمان لبنان چمدان هایشان را بسته و به اروپا فرار خواهند کرد.

وی با اشاره به اوضاع سیاسی لبنان گفت: وظیفه دیپلمات های سیاسی رفتن به پارلمان و فشار آوردن به نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور نیست، به نظرم باید اوضاع بدتر شده تا نمایندگان یک فشار مردمی را احساس کنند، ما به مسئولان سیاسی فشار می آوریم اما هیچ چیز مثل فشار مردمی کارساز نیست که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.

دکتر عدنان منصور وزیرخارجه اسبق در گفتگو با نگاه نو درباره آخرین رویدادهای سیاسی، میدانی لبنان و منطقه گفت که ایجاد بی ثباتی در لبنان و منطقه یکی از اصلی ترین سناریوهای آمریکایی ها در منطقه است بویژه اینکه اکنون محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی ناامن است و اسرائیل با چالشهای بسیار جدی اقتصادی و سیاسی و بحران هویتی مواجه است.

وی ادامه داد: جغرافیای سیاسی لبنان بگونه ای است که برای اسرائیل یک هدف راهبردی است و از این رو لبنان بی ثبات بهترین گزینه برای اسرائیل و غربی هاست. برخی از کشورهای عربی نیز مانع مهمی بر سر راه تشکیل دولت هستند.

پیشتر نیز تلاش شد تا با کشاندن دامنه بحران سوریه به لبنان زمینه برای ناامنی در آن ایجاد شود.

وی درباره محور مقاومت گفت که امروز مفهوم مقاومت در منطقه یک گفتمان غالب است که از قدرت تاثیرگذاری و تغییر قواعد و تحمیل معادلات جدید برخوردار است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز