۲۸ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

اعتراضات اردن چگونه آغاز شد/ مشت آهنین پادشاه می تواند کارساز باشد؟

اعتراضات اردن چگونه آغاز شد/ مشت آهنین پادشاه می تواند کارساز باشد؟

اردن طی روزهای اخیر شاهد اعتراضاتی است، کشوری که در جریان انقلاب های عربی و بیداری اسلامی درگیر ناآرامی ها نشد اما این بار با خشونت بی سابقه ای از سوی پلیس مواجه است و باید دید آیا مشت اهنین پادشاه می تواند کارساز باشد؟

به گزارش نگاه نو، اعتراضات در اردن از دو جهت مهم و قابل بررسی است. اول اینکه این اعتراضات در کشوری رخ می‌دهد که در انقلاب‌های عربی و بیداری اسلامی توانست با کمک آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از هرگونه اعتراض مسالمت‌آمیز در امان باشد.

مدل اردن یک مدل انگلیسی و خاندان پادشاهی تحت حمایت کامل لندن هستند. دلیل دوم نیز این است که اعتراضات مردم اردن که با خشونت بی سابقه پلیس مواجه شد بازتابی حداقلی در رسانه های عربی نداشت.

در روزهای پایانی هفته گذشته چندین استان در جنوب اردن شاهد اعتراضات مردمی گسترده بود، گرچه با سانسور شدید اعمال شده بر رسانه‌های گروهی و برخورد جدی با فعالان فضای مجازی اخبار زیادی از اعتراضات جاری در این کشور منتشر نشد، اما کشته شدن جانشین رئیس پلیس یکی از استان‌های درگیر در اعتراضات نشان می‌دهد که ابعاد خشونت در این وقایع بالا بوده است.

این اعتراضات که روز چهارشنبه گذشته و به‌ دنبال افزایش مجدد قیمت سوخت از سوی دولت با اعتصاب رانندگان شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای در این کشور آغاز شد، در ادامه با همراهی دیگر مشاغل ادامه پیدا کرد.

دولت اردن در سال جاری میلادی طی چند نوبت قیمت سوخت را افزایش داده که این موضوع موجب بالا رفتن سرسام‌آور قیمت کالاها و خدمات عمومی در این کشور شده است.

واکنش بسیار تند عبدالله دوم، پادشاه اردن نسبت به اعتراضات چند روز گذشته در این کشور نشان می‌دهد که هیئت حاکمه نیز نسبت به تداوم اعتراضات بسیار نگران است.

پادشاه اردن در مراسم ترحیم جانشین رئیس پلیس یک استان جنوبی که در ناآرامی‎های اخیر به دست معترضین کشته شد، با صراحت اعلام کرد که دولت با معترضینی که دست به سلاح ببرند و به اموال عمومی دست درازی کنند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

بعید به نظر می‌رسد که متحدین غربی و عربی این کشور که همگی به نوعی از بحران اخیر انرژی متاثر شده‌اند، بتوانند یا بخواهند کمک قابل توجهی به این کشور برای عبور از بحران‌ نمایند.

طی روزهای آینده مشخص خواهد شد کشوری که در جریان اعتراضات بیداری اسلامی نیز درگیر خشونت نشد، اکنون می‌تواند بر اعتراضاتی که شروع آن با درگیری‌های خونین همراه بوده فائق آید یا باید خود را آماده رویارویی با تبعات سیاسی ناشی از واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی این کشور کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز