۲۷ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

نوبت کشاندن جنگ به خیابان های ریاض شد/شمارش معکوس برای حمله به عمق اهداف سعودی

نوبت کشاندن جنگ به خیابان های ریاض شد/شمارش معکوس برای حمله به عمق اهداف سعودی

جمله معروف محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و‌ پدر خوانده داعش  را به خاطر دارید که بعد از شکست های سنگین  در جبهه عراق، سوریه، لبنان و‌ از همه مهمتر یمن اعلام کرد که دایره درگیری را به داخل خیابان های تهران می کشاند.

به گزارش نگاه نو، از همان زمان سناریوی بحران سازی در تهران آغاز شد.  زمانی که عربستان سعودی به عنوان پدر خوانده تروریسم در منطقه در تمامی جبهه های عراق، لبنان، سوریه و یمن شکست خورد، چاره ای ندید جز اینکه انتقام شکست داعش را در خیابانهای ایران بگیرد.

البته ریاض بجز احساس انتقام، ماموریت نیابتی هم داشت تا به عنوان جایگزین در برابر محور مقاومت، محیط پیرامونی رژیم صهیونیستی را نیز ایمن سازی کند.

برخی کشورهای عربی نیز ماموریت داشتند تا  زمینه مشروعیت سازی برای اسرائیل و نیز آشکار کردن عادی‌سازی روابط را فراهم کنند بویژه اینکه رژیم صهیونسیتی در محیط پیرامونی و نیز داخلی با چالشهای امنیتی اقتصادی و سیاسی فراوانی مواجه شده بود.

دستاوردها، اقتدار میدانی و سیاسی گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز کار را برای اسرائیلی ها دشوار  کرده بود.

تهران که الگوی موفقی در تأثیرگذاری بر تاسیس مدل هایی مانند جنبش های مقاومت در  فلسطین، حشد شعبی عراق، حزب الله لبنان و‌ انصارالله یمن ایجاد کرده بود، مانع اصلی پیشبرد طرح های اسرائیل و آمریکا در منطقه به شمار می رفت.

از این رو بحران‌ زایی در داخل ایران برای تامین امنیت پیرامونی اسراییل با نیابت سعودی ها آغاز شد.

اروپایی‌ها نیز منافع مهمی از ایجاد بحران در تهران داشتند. آنها امیدوار بودند که زمستان سرد خود را با آتش های بحران ایران گرم کنند و از طرفی ایران در مذاکرات با دست خالی و موضع ضعف حاضر شود.

به نظر می رسد که بعد از گذشت بیش از دو ماه از تحولات ایران، عناصر دیگری در راه است که اروپایی ها، سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی را در همان دامی انداخت که برای تهران برنامه ریزی کرده بودند.

اعتراضات در اردن که همواره حامی تروریسم در عراق ‌و‌ سوریه بود و نیز پایتخت های اروپایی به دلیل بحران سوخت و مواد غذایی آغاز شده است.

یمنی ها نیز خواستار هدف قرار گرفتن اهداف استراتژیک در عمق خاک عربستان به سبب ادامه تجاوزگری این رژیم و محاصره ظالمانه ملت یمن شده اند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز