۲۶ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

آفریقای جنوبی:

اسرائیل جایی در اتحادیه آفریقا ندارد

اسرائیل جایی در اتحادیه آفریقا ندارد

وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی، پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا را اهانت به متن و روح منشور این اتحادیه دانست و تاکید کرد که این رژیم جایی در این اتحادیه ندارد.

به گزارش نگاه نو، «نالدی پاندور» در گفت‌وگو با تلویزیون فلسطین افزود که «شاهد مستحکم ترین همبستگی با مبارزات مردم فلسطین در آفریقای جنوبی هستیم و تعهدی بزرگ نسبت به آرمان فلسطین داریم تا اطمینان حاصل شود که این همبستگی نه تنها در حوزه عمومی در آفریقای جنوبی، بلکه در کل قاره آفریقا وجود دارد.»

این مقام آفریقای جنوبی تاکید کرد که کشورش بشدت در برابر اجازه اتحادیه آفریقا برای اعطای مقام ناظر به رژیم صهیونیستی ایستادگی خواهد کرد.

وی گفت که پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا «به منزله توهین به متن و روح منشور اتحادیه است که استعمار و شیوه های امپریالیستی و اشغال سرزمین های کشورهای مستقل را رد می کند.»

به گفته پاندور، پذیرش این عضویت به منزله نقض حقوق بشر و سوء استفاده از منشور اتحادیه آفریقاست زیرا رژیم اسرائیل نماد همه این مشکلات است و شایسته دعوت به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا نیست.

وزیر روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی متعهد شد که کشورش تلاش خواهد کرد تا مانع از به دست آوردن جایگاه ناظر یا هر جایگاه مشابه دیگری توسط رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا شود.

وی اضافه کرد: آفریقای جنوبی به اصول بشردوستانه اعتقاد دارد و تنها پاسخ مناسب به این گونه اقدامات و درخواست ها را، نپذیرفتن این عضویت می داند.

اتحادیه آفریقا فوریه امسال، در سی و پنجمین اجلاس سران خود در «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، تصمیم گیری درباره اقدامی که قبلاً به طور یک جانبه در ژوئن ۲۰۲۱ توسط «موسی فکی» رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای اعطای جایگاه ناظر به رژیم اسراییل انجام شده بود را به تعویق انداخت.

اتحادیه آفریقا در این نشست تصمیم گرفت، ضمن تعویق تصمیم گیری در مورد اعطای وضعیت ناظر به رژیم اسراییل، کمیته ای متشکل از رییس جمهوری سنگال و رییس فعلی اتحادیه آفریقا «مکی سال» و روسای جمهور کشورهای الجزایر، آفریقای جنوبی، رواندا، کنگو، نیجریه و کامرون خواهد بود.

رژیم صهیونیستی پیش تر در سازمان وحدت آفریقا به عنوان ناظر عضویت داشت اما با انحلال این سازمان و جایگزینی اتحادیه آفریقا در سال ۲۰۰۲ به جای آن، این وضعیت را از دست داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز