۲۴ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

درباره مراکش، پدیده جام جهانی قطر/ چند نکته مهم و راهبردی

درباره مراکش، پدیده جام جهانی قطر/ چند نکته مهم و راهبردی

تیم ملی مراکش به لقب شیرهای اطلس معروف هستند. این تیم تاکنون در شش دوره جام جهانی حضور داشته و در سال ۱۹۷۶ قهرمان جام ملت‌های آفریقا و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ قهرمان رقابت‌های ملت‌های آفریقا شده‌است.

به گزارش نگاه نو، در دوره قبلی هم گروه ایران بود و در نهایت به عنوان تیم چهارم حذف شد. در این دوره به نیمه نهایی راه یافت و تیم شگفتی ساز این دوره بود.

پدیده جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بدون شک تیم ملی مراکش است که موفق شده خود را به جمع چهار تیم برتر جهان برساند و نخستین تیم آفریقایی شد که به این مرحله راه پیدا کرد.

در این دوره و با حمایت دولت قطر به ظاهر فعالان مسئله فلسطین به نسبت دوره های قبل دست بازتری در پرداختن به فلسطین و استفاده از نمادهای فلسطینی دارند.

بازیکنان تیم‌ ملی مراکش در پایان بازی‌های خود در هر مرحله که تا اینجا با پیروزی و صعود به مراحل بعد همراه بود، در میان شادی‌های خود پرچم فلسطین را نیز به اهتزار در می‌آوردند. این پرچم دست گرفتن چند معنی دارد:

نکات راهبردی

۱- نگرش بخش عمده ای از مردم مراکش با دولتمردان مراکشی در مواجهه با رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین تفاوت فاحشی دارد. بنابراین برافراشتن پرچم فلسطین توسط بازیکنان تیم‌های ملی مراکش نوعی بیانیه سیاسی علیه سازش کاری و سرسپردگی دولت‌ مراکش است و این اقدام به نوعی اعتراض به رویکرد حکومت مراکش به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

۲- پیروزی تیم ملی فوتبال مراکش مقابل پرتغال و صعود به مرحله نیمه نهایی جام جهانی در تمام رسانه‌های جهان از جمله رسانه های عربی بازتاب گسترده‌ای داشت. رسانه ها و حکام عربی تلاش دارند با توجه به کسب افتخار صعود به مرحله نیمه نهایی بازی های جام جهانی توسط تیم ملی فوتبال مراکش، آن را تیم عربی و نماینده جهان عرب معرفی کنند اگرچه در برابر فرانسه شکست خورد.

۳- قطعا پدیده جام جهانی قطر، تیم ملی مراکش است؛ همدلی رسانه های ایرانی با تیم مراکش از جهت مسلمان بودن و افتخار نمایندگی جهان اسلام و توجه به مسئله فلسطین است و انتقاد به دولت مراکش در قطع روابط دو ملت مسلمان در جای خود محفوظ است. از لحاظ بینش ملتها از همدیگر، تصویر مراکشی ها از ایران مثبت است.

۴- رژیم صهیونیستی از عادی سازی روابط ایران و مراکش هراس دارد؛ به نظر می رسد حضور ایران در مراکش به معنای تسریع نفوذ ایران در شمال غرب آفریقا است و دولت مراکش زمانی که شاید اهمیت چندانی هم نداشت اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران کرد تا بتواند نظر مثبت عربستان و همپیمانان منطقه‌ای آن برای کسب منافع خود به مراکش جلب کند.

۵- کشور قطر با انجام چند تکنیک تبلیغاتی از جمله نمایش پرچم فلسطین از مسئله فلسطین بهره برداری ویژه ای جهت جلب نظر جهان عرب انجام داده است.

۶-  با توجه به سابقه استعماری و تنش میان مراکشی ها و فرانسوی ها و همچنین تعداد مراکشی های مقیم فرانسه، ، فرانسه درگیر شورش های خیابانی و درگیری هواداران دو تیم شد. پیش از این نیز هواداران دو تیم مراکش و فرانسه صعود تیمشان را در پاریس جشن گرفتند اما این جشن پس از ساعاتی تغییر کرد و به تنش در خیابان‌ها و درگیری با پلیس ختم شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز