۲۲ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

 آیا غرب آسیا در حال چرخش به سوی شرق است؟

 آیا غرب آسیا در حال چرخش به سوی شرق است؟

آنگونه که رسانه‌های سعودی سفر رییس‌جمهور چین را نوعی موازنه سازی قدرت و یا بلندپروازی ریاض تحلیل می کنند، نیست. عربستان در جایگاهی نیست که با چنین روابطی معادلات جهانی را تغییر دهد.

به گزارش نگاه نو، ریاض مهره آمریکا و انگلیس است و آنچه در ریاض دنبال و اجرا می‌شود بخشی از سیاست‌های غرب است. اگر نگاهی به فعالیت‌های منطقه‌ای و جهانی عربستان سعودی داشته باشیم می‌بینیم که در اجرای آنها با شکست مواجه شده است.

ضعف‌های زیادی به نمایش گذاشته است و در هیچ کدام موفق نبوده است. آل سعود می خواست ایران را منزوی کند اما نتوانست و حتی روابط تهران با قطر، عمان و کویت افزایش بیشتری پیدا کرد. آنچه که عربستان دنبال می‌کند این است تا بگوید دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا نیست و این که به آل سعود می‌گویند گاو شیرده کاخ سفید این‌گونه نیست.

عربستان تلاش دارد تا خودش را غیر وابسته به آمریکا نشان دهد. روابط اعراب با چین و روسیه چه از جنس تاکتیک برای گرفتن امتیاز بیشتر از آمریکا باشد چه از جنس راهبرد که ذیل عبور از نظام تک قطبی قابل توضیح است، در نهایت از این جهت پند آموز است که سیاست خارجی جای ژست های شیک و روشنفکری نیست. سیاست خارجی جای حداکثر شدن منافع امنیتی و اقتصادی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز