۱۳ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

آیا اقدامات ارتش ترکیه در شمال سوریه به رویارویی با آمریکا می انجامد؟

آیا اقدامات ارتش ترکیه در شمال سوریه به رویارویی با آمریکا می انجامد؟

حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه و نظامیان تروریست آمریکایی در خاک سوریه شرایطی را ایجاد کرده که احتمال تقابل دو طرف را افزایش داده است.

به گزارش نگاه نو، حضور نظامیان تروریست آمریکایی در شمال سوریه حسابی مقامات آنکارا را عصبانی کرده است به ویژه وقتی که معلوم شد عامل انفجار تروریستی ۲۲ آبان ماه گذشته استانبول که ۶ کشته و ۸۱ زخمی به همراه داشت، زنی است که توسط آمریکایی ها در شمال سوریه آموزش داده شده است.

همین انفجار تروریستی بهانه خوبی به آنکارا داد تا ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبانماه) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه و عراق آغاز کند و پیرو همین مساله اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

ترک ها حتی یکی از میادین نفتی سوریه را که نظامیان آمریکایی با کمک قسد نفت آن را استخراج و سرقت می کنند، بمباران کردند، اقدامی که تاکنون سابقه نداشته است.

همزمان با افزایش احتمال حمله زمینی ترکیه علیه گروه های تروریستی کُرد شمال سوریه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از کاهش تعداد واحدهای گشت‌زنی مشترک با نیروهای قسد و عملا از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از بخش هایی در شمال سوریه خبر داد.

ژنرال “پاتریک رایدر” سخنگوی پنتاگون، با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: با وجود اینکه عملیات (آمریکا) علیه داعش متوقف نشده است، تصمیم گرفته شده تا واحدهای گشت زنی کاهش یابد، زیرا نیروهای قسد نیز تعداد گشت زنی های خود را کاهش داده اند.

رایدر با بیان اینکه نیروهای آمریکایی در سوریه به طور کامل از منطقه عقب نشینی نکرده اند، افزود: لوید استن وزیر دفاع آمریکا به زودی با همتای ترکیه ای خود گفت وگو خواهد کرد.

کُردهای سوریه وقتی دیدند آمریکایی ها آنها را رها کرده و از مواضع مشترکشان عقب نشینی کردند به سرعت دست به دامن ارتش سوریه و مقامات دمشق شدند تا آنها راهی برای نجات کُردها بیابند.

در چند روز اخیر ارتش سوریه مواضع خود را در منطقه شمال غرب سوریه با اعزام نیرو و ارسال تجهیزات تقویت کرده، هرچند این موضوع ربطی به خیانت گروه تروریستی قسد ندارد.

نکته جالب این که آمریکایی ها که خود عامل اصلی ایجاد، آموزش و تجهیز گروه تروریستی داعش در سوریه در کنار ترکیه بوده اند، مدعی شده اند که اقدام ترکیه در حمله زمینی به خاک سوریه، کار مقابله با داعش را با مشکل مواجه می کند!

نکته مهمی که در شمال سوریه وجود دارد این است که واشنگتن و آنکارا در شمال سوریه تضاد منافع دارند و هر یک به دنبال اهداف خود در این منطقه می باشند هر چند هر دو از گروه های تروریستی علیه حکومت دمشق حمایت می کنند، ولی در مساله گروه های کُرد تروریست، آمریکا برای تامین منافع خود از آنها حمایت می کند ولی ترکیه برعکس با آنها جنگ دارد.

در چند روز اخیر علیرغم آنکه آنکارا چندین بار اعلام کرده که به دنبال گفت وگو و آشتی با دولت دمشق می باشد، اما ارتش ترکیه تجهیزات و نیروهای زیادی برای انجام عملیات زمینی به نزدیکی های مرز سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی کُرد اعزام کرده است.

اگر ارتش ترکیه برای عملیات زمینی وارد خاک سوریه شود در بخش هایی باید با آمریکایی ها به دلیل حضور آنها در منطقه درگیر شود مگر آن که نظامیان آمریکایی به طور گسترده از مواضع تصرف کرده عقب نشینی کنند. حال باید منتظر بود و دید منطقه در روزهای آینده شاهد چه تحولاتی خواهد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز