۱۲ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

جام جهانی قطر اثبات کرد؛

دیپلمات صهیونیست: توافقنامه های سازش با تل آویو جایی بین ملت های عرب ندارد

دیپلمات صهیونیست: توافقنامه های سازش با تل آویو جایی بین ملت های عرب ندارد

یک دیپلمات صهیونیست ابراز نگرانی کرد که توافقنامه های عادی سازی روابط و سازش این رژیم با برخی از حکام کشورهای عربی در بین مردمان این کشورها جایگاهی ندارد و در جام جهانی قطر آشکار شد که آنها عادی سازی روابط با تل آویو را رد می کنند.

به گزارش نگاه نو، «اسحاق لیوانون» سفیر سابق رژیم اسرائیل در مصر در مقاله‌ای که در روزنامه صهیونیستی «معاریو» منتشر کرد، گفت: “۴۵ سال از سفیر تاریخی «انور سادات» رئیس جمهور مصر به اسرائیل می‌گذرد که برای خیلی‌ها تعجب برانگیز بود.”

وی در تجمید از رویکرد سازشکارانه سادات افزود: “با روی کار آمدن سادات پس از مرگ «جمال عبدالناصر» این احساس حاکم شد که به دلیل شخصیت سیاه و ضعف او، سادات بیش از چند ماه در قدرت باقی نخواهد ماند اما او ۲ بار اسرائیل را غافلگیر کرد، اولین بار در جنگ ۱۹۷۳ که بر خلاف برآوردها، سادات موفق شد رژیم اسرائیل را از کرانه کانال سوئز عقب براند و عنوان قهرمان عبور از این کانال را به دست آورد و دومین بار با آمدنش به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) بود که برخلاف موضع همه کشورهای عربی بود. ”

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر ابرار عقیده کرد: سادات در عرصه سیاسی پیروز شد، زیرا او مسیر پیچیده‌ای را طی کرد و به همه تلاش‌های خود دست یافت که با توافق صلح (سازش بین قاهره و تل آویو) به پایان رسید و بنابراین عنوان جدید «قهرمان صلح» به او اضافه شد.

وی افزود: از نظر سادات، توافق صلح با رژیم اسرائیل به خودی خود پابرجا نبود. این توافق بخشی از بسته توافق «کمپ دیوید» بود که یک تیر و ۲ نشان بود؛ یکی حل و فصل درگیری با اسرائیل و دوم راه حل مساله فلسطین.

لیوانون اظهار داشت: “پس از گذشت ۴۵ سال، مصر خود را تنها و منحصرا” به کمپ دیوید متعهد می‌بیند و این خیلی چیزها را توضیح می‌دهد که چرا صلح [ با رژیم اسرائیل ] در بین مردم مصر رخنه نکرده است و همچنین توضیح می‌دهد که چرا مصر عادی‌سازی را مشروط به پیشرفت در مساله فلسطین می‌داند؟ و چرا از قاهره به طور کامل از موضع فلسطینیان در مورد حل و فصل دائمی حمایت می‌کند؟”

وی بیان کرد: “مصر سالگرد جنگ ۱۹۷۳ را جشن می‌گیرد و برجسته می‌کند و ما هنوز در حال بحث و تحلیل هستیم که در آن جنگ وحشتناک چه اتفاقی افتاد؟ و در مورد آمدن سادات به قدس (اشغالی) ما را خوشحال می‌کند و خرسند به توافق صلح هستیم؛ در حالی که مصر به نوبه خود احساس می‌کند که اسرائیل آنچه را در کمپ دیوید بر سر آن توافق شده بود، اجرا نکرد.”

وی با بیان اینکه امروز آشکار است که رژیم اسرائیل با مغرب، سودان، اردن، امارات و بحرین توافقنامه های مشابهی دارد، افزود: اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پس از گذشت حدود نیم قرن (۴۳ سال) پس از سفر تکان دهنده انور سادات [ به قدس اشغالی ] آیا ما به وضعیت فعلی که در آن فقط با رهبران [ کشورهای عربی ] ارتباط برقرار می‌کنیم ادامه خواهیم داد یا معادله را طوری تغییر خواهیم داد که این امر در بین مردم [ این کشورها ] نفوذ کند؟

این گفته های دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی درپی آن مطرح می شود که این روزها جام جهانی قطر شاهد بایکوت گسترده خبرنگاران و صهیونیست ها از سوی ملت های عرب و مسلمان و آزادیخواهان جهان است. آنها نه تنها با خبرنگاران صهیونیست مصاحبه نمی کنند بلکه در برابر آنها فریاد حمایت از فلسطین سر می دهند و پرچم های فلسطین را در دست دارند. نکته قابل توجه این است که بازیکنان تیم های فوتبال عرب نیز برخلاف نظر حکام سازشکار خود در ورزشگاهها با ملت فلسطین ابراز همبستگی می کنند که نمونه بارز آن همبستگی بازیکنان تیم ملی مغرب با فلسطینیها بر خلاف سازش حکام این کشور با رژیم اسرائیل است؛ امری که نشان می دهد توافقنامه های سازش صهیونیست ها با حکام عرب جایی در بین ملت های عربی ندارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز