۸ آذر ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

مقام ارشد اتحادیه اروپا در راه پکن؛ نگاه غرب به قدرت اژدهای زرد

مقام ارشد اتحادیه اروپا در راه پکن؛ نگاه غرب به قدرت اژدهای زرد

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا به دعوت «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین روز اول دسامبر(۱۰ آذر) به چین سفر خواهد کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، کارشناسان معتقدند این دیدار، نخستین دیدار رسمی میان مقامات رسمی چین و اتحادیه اروپا از زمان برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین خواهد بود و به نظر می رسد گامی مهم در روابط چین-اروپا برای بازگشت به همکاری عملگرایانه و همچنین نشانه ای مثبت از توسعه روابط صلح آمیز خواهد بود.

«ژائو لیجیان» سخنگویی وزارت امورخارجه چین امروز در کنفرانس مطبوعاتی اشاره کرد رئیس جمهوری چین مذاکراتی را در طول سفر شارل میشل با وی برگزار خواهد کرد. از سوی دیگر «لی کچیانگ» نخست وزیر و «لی یانشو» رئیس کمیته پایداری کنگره ملی این کشور نیز دیدارهای جداگانه با رئیس شورای اتحادیه اروپا خواهند داشت.

براساس سخنان ژائو لیجیان دو طرف دیدگاه هایی عمیق برای مبادله در روابط چین و اروپابه اندازه مسائل مشترک بین المللی و منطقه ای دارند. وی در ادامه سخنانش گفت: «چین اهمیت زیادی به توسعه روابط با اروپا می دهد و خواستار تقویت روابط استراتژیک با طرف اروپایی است تا به اجماعی برای پیشبرد مشترک پایدار و سالم روابط دست یابند که ثبات بیشتری به وضعیت پیچیده و آشفته بین المللی خواهد داد. »

«سون کچین» محقق بنیاد روابط بین المللی معاصر چین نیز در گفت وگو با خبرنگاران گلوبال تایمز افزود سفر شارل میشل حرکتی شجاعانه برای گشودن فصلی نو در روابط اتحادیه اروپا و چین است که در سال جاری با مسائل و مشکلات متفاوتی مواجه شده است. وی در ادامه افزود در سال های اخیر تمایل اتحادیه اروپا به نزدیک تر شدن به آمریکا بود و چین را به عنوان رقیب سیستماتیک خود می دید.

به گزارش یورو نیوز شارل میشل با هدف بازتعریف روابط اتحادیه اروپا با چین به پکن سفر خواهد کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد از آنجا که ما در نقطه ای بحرانی قرار گرفتیم مشغول شدن به روابط با چین برایمان خوب است.

کارشناسان معتقدند این سفر عمدتا با تمرکز بر همکاری عملی میان دو طرف از جمله در مسائلی مانند انرژی، تغییرات آب و هوا و بحران اوکراین باشد. اکنون بسیاری از سیاستمداران در اروپا با بازنگری به رفتار خود در برابر چین، متوجه شدند که این کشور تهدیدی برای آنها نیست. در عین حال، تجارت میان اروپا و چین همواره براساس برابری و منافع مشترک بوده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز