۱۲ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل؛

ماموریت پاپ در بحرین همزمان با انتخابات این کشور ؛مشروعیت سازی برای پادشاه  

ماموریت پاپ در بحرین همزمان با انتخابات این کشور ؛مشروعیت سازی برای پادشاه  

اگر چه  این اعتقاد درباره پاپ و رهبر واتیکان وجود دارد که او هیچگاه سیاسی فکرنمی کند، اما در بزنگاه های سیاسی و تحولات مهم جهان حاضر می شود. در عراق به موصل می رود و با مسیحیانی دیدار می کند که هیچ ارتباط اعتقادی با واتیکان ندارند و اساسا پاپ فرانسیس رهبر آنان بشمار نمی رود.

در رویدادهای مهم جهانی و منطقه ای بویژه آنجایی که پای اسرائیل در میان است به هیچ وجه اظهار نظر نمی کند. گفته می شود که وی نقش تشریفاتی دارد اما برای یک جریان خاص نقش راهبردی دارد.

این در حالی است که  آل خلیفه میزبان مجمع “بحرین برای گفت‌وگو؛ شرق و غرب برای همزیستی انسانی” می‌شود که حدود ۲۰۰ نفر از رهبران ادیان در آن شرکت دارند و پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک نیز برای مشارکت در آن، راهی این کشور شد.

ولی از آنجا که حتی برای پاپ فرانسیس نیز اصلاح آنچه که حمد و رژیم آل خلیفه آن را ویران کرده‌اند، سخت است؛ برگزاری چنین کنفرانسی، امیدبخش نیست. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای با عنوان “نمی‌توانی بگویی که بحرین دمکراتیک است: قوانین انزوای سیاسی در بحرین”، آورده است: دولت بحرین از قوانین انزوای سیاسی و چند روش دیگر برای باقی نگه داشتن فعالان و اعضای احزاب مخالف سابق خارج از پست های دولتی استفاده می کند. این سازمان همچنین در گزارش خود به طور مستند موارد بکارگیری قوانین انزوای سیاسی مصوب سال ۲۰۱۸ در بحرین به منظور بازداشتن مخالفان سیاسی از کاندید شدن برای کرسی‌های پارلمان و یا حتی خدمت در شوراهای اداره نهادهای مدنی را به ثبت رسانده است.

مدیر اجرایی سازمان “آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین” در مقاله‌ای که در روزنامه فرانسوی “لوموند” منتشر شد، ابراز نگرانی کرد که سفر پاپ به پادشاهی، سیاست “تبعیض‌آمیز” پادشاهی را مشروعیت بخشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز