۱۱ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

بن سلمان از اصلاحات تا استبداد/ برگزاری جشن هالووین تا اعدام کودکان

بن سلمان از اصلاحات تا استبداد/ برگزاری جشن هالووین تا اعدام کودکان

عربستان سعودی بی تردید تنها پادشاهی مستبد عربی نیست که برای تضمین پایداری سیاسی خود با گذر از تمامی قواعد ابتدایی دموکراسی و سنتهای اجتماعی مرسوم، مملو از تناقض اصلاح و سرکوب است.

به گزارش نگاه نو، اما می توان گفت که در تعریف جدید از استبداد و اصلاح، یک پادشاهی است که الگوی آن در هیچ کدام از کشورهای جهان مرسوم نیست. با آنکه ژست اصلاح می گیرد اما بدترین نوع استبداد سیاسی را  در پیش گرفته است.

عربستان سعودی تنها ساختار سیاسی در جهان است که تا کمی قبل، پادشاهی در شیوه ای عجیب از برادر به برادر منتقل می شد که پس از روی کار آمدن ملک سلمان و با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، ساختار انتقال قدرت از پادشاه به ولیعهد تغییر یافت.

آمریکایی‌ها نیز  با هدف تامین امنیت انرژی  و نیز استفاده از نقش سعودی در تغییر قواعد بازی و تحولات منطقه و ایجاد یک مدل جایگزین در برابر محور مقاومت از ولیعهدی بن سلمان حمایت کردند.

مقام‌های آمریکایی در پاسخ به تناقض رفتاری در حمایت از یک ساختار سیاسی دیکتاتوری در عربستان و برخی کشورهای عربی اینگونه توجیه می کنند که آنها در نوع و ساختار کشورها دخالتی ندارند.

محمد بن سلمان به دلیل بیماری پدر، تمامی قدرت و تصمیم گیری را بر عهده دارد و تلاش می‌کند تا از خود یک شخصیت اصلاح طلب در جامعه سعودی تعریف کند.

او حتی به جنگ جامعه سنتی وهابی عربستان نیز رفته است و اصلاحات ظاهری نیز انجام داده است.

جشن هالووین در عربستان برگزار می کند و در عین حال در همان زمان رسانه‌های خبری از اعدام چندین کودک و نوجوان در عربستان سعودی خبر می دهند.

بن سلمان در حالی ژست اصلاح می گیرد که رسانه‌های سعودی مانند اینترنشنال و و وابسته های آن در منطقه سرگرم دخالت در امور کشورهای منطقه و تحریک افکار عمومی آن و حمایت از داعش هستند.

او در برابر  افکار عمومی جهان و سازمان های مدعی حقوق بشر، با استفاده از روحیه منفعت طلبی ترکیه و باج خواهی آن و تحریک آمریکایی‌ها، با خونسردی اقدام به تکه کردن جمال خاشقچی سعودی آن هم در کنسولگری عربستان در ترکیه می کند.

اما با وجود همین رویکرد همچنان از گروه‌های تروریستی داعش و تامین منابع و آبشخور فکری وهابیت به منظور تامین منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه ادامه می‌دهد.

بن سلمان تلاش می کند همزمان، هم در جامعه سعودی اصلاحات ظاهری مد نظر غرب را انجام دهد و هم از عنصر تکفیری وهابیت حمایت کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز