۶ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چراغ سبز آمریکا با چاپ اسکناس‌های جدید توسط طالبان/آمریکا چه سودی خواهد برد؟

چراغ سبز آمریکا با چاپ اسکناس‌های جدید توسط طالبان/آمریکا چه سودی خواهد برد؟

در پسا سقوط افغانستان، آمریکا از یک کنشگر فعال و محوری به یک کنشگر نظاره‌گر تبدیل شد که مهم‌ترین فعالیت آن استفاده از ابزار تحریم بود.

اما اهمیت افغانستان و تحولات سیاست بین الملل سبب شده است که بار دیگر آمریکا به مسئله افغانستان ورود کند.

سفرها و مذاکرات تام وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و همچنین مذاکرات مقامات اطلاعاتی آمریکا و طالبان حکایت از این دارند، واشنگتن کنشگری فعال را در افغانستان از سر خواهد گرفت.

برخلاف شعارهای مقامات آمریکایی مبنی بر قطع ارتباط با طالبان، به نظر می‌رسد که تعامل استخباراتی و سیاسی بین کابل و واشنگتن برقرار است. چاپ اسکناس های جدید به سفارش حکومت طالبان یک اقدام کلان است که نیازمند مجوز واشنگتن می‌باشد. هیچ کشوری بدون چراغ سبز آمریکا، حاضر نیست برای حکومت طالبان اسکناس جدید چاپ کند و از آن مهم‌تر، بانک‌های افغانستان همه تحریم هستند و انتقال پول برای چاپ اسکناس‌های جدید به کشور دیگر چگونه بدون مجوز آمریکا ممکن است؟

نماینده ویژه آمریکا قدری کار را برای تحلیل‌گران ساده کرد و در یک نشست مجازی اعلام کرد که آمریکا اجازه دو تراکنش بانکی را به افغانستان داده است که یکی از آنها هزینه اسکناس‌های تازه چاپ شده بود که توسط بانک مرکزی افغانستان پرداخت شده است.

با این اظهارات تام وست، با قطعیت بیشتری اظهار داشت که تعامل کابل – واشنگتن در پشت پرده جریان دارد. اما میزان این تعاملات در حال حاضر زیاد نیست و بیشتر اقداماتی برای نشان دادن حسن نیت دو طرف می‌باشد.

پرسش جدی این است که آمریکا از این اقدام چه سودی خواهد برد؟

بر اساس چه توافقی این مجوز داده شده است؟ ما به ازای آن آمریکا چه امتیازی از طالبان گرفته یا خواهد گرفت؟

در حالی که که آمریکا غیر قابل اعتماد است!

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز