۷ آبان ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

«آغاز سومین دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ»/ نگاهی به عملکرد ۱۰ ساله

«آغاز سومین دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ»/ نگاهی به عملکرد ۱۰ ساله

بیستمین کنگره حزب کمونیست چین، بعد از یک هفته بحث و رایزنی، «شی جینپینگ» را برای سومین دوره پیاپی به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب کرد. در این گزارش به عملکرد 10 ساله وی پرداخته می شود.

به گزارش نگاه نو، این انتخاب به یکی از مهمترین محورهای رسانه های غربی با پوشش بسیار گسترده ای تبدیل شد. چنانچه روایت رسانه های غربی، به تبع آن در رسانه های با تفکر غرب در ایران نیز رواج زیادی پیدا کرد تا جایی‏که برخی از رسانه ها در داخل کشور با تیتر «مائوی جدید» از شی جینپینگ یاد کردند. این مسئله اما ترویج نوع نگاه غربی در این ماجرا را نشان می داد که تلاش می کرد القا کند، تغییر رهبران حزب کمونیست و روی کار آمدن رهبران جوانتر و حامی شی جینپینگ در این حزب، نشان‏ دهنده تمایل چین به سبک دیکتاتوری است.

آنها همچنین پیش بینی کرده ‏اند که در دور جدید، شی جینپینگ مانند مائو به قدری دست به پاکسازی‏های درون حزبی می‏زند که در نهایت باعث ایجاد نارضایتی و یا جنگ داخلی در این کشور خواهد شد. در همین راستا و با توجه به اینکه نگرانی‏ها در مورد قدرت روزافزون شی جینپینگ و نوع مدیریت او در بحران تایوان توسط کشورهای غربی بیشتر می شود، می توان به  محورهای ذیل اشاره کرد.

– شی جینپینگ در سخنرانی خود در بیستمین دوره کنگره حزب کمونیست، اشاره مستقیمی به افزایش تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان با سفر نانسی پلوسی ـ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ـ به این منطقه نکرد و تلاش کرد با تأکید بر اصل «چین واحد» و صحبت کردن از «نیروهای خارجی» که این اصل را هدف قرار داده ‏اند، لحن ملایم‏تری در مقابل تایوان داشته باشد و نشان دهد چین چندان هم اضطراری برای تحت کنترل قرار دادن تایوان ندارد؛ سیاستی که طی چند ماه گذشته نیز بر آن تأکید کرده بود.

از نظر شی جینپینگ، تایوان با اقدامات نظامی به چین ملحق نخواهد شد و این مردم منطقه هستند که باید با میل و نظر خود به این نتیجه برسند که بازگشت به سرزمین مادری برای آن‏ها از هر گزینه دیگری بهتر است. او با لحن ملایم خود در برابر مردم تایوان و حکومت این منطقه نشان داد، هیچ تهدید فوری امنیتی را برای تایوان به وجود نخواهد آورد و تمایل به لشکرکشی نظامی به این منطقه ندارد.

این همان تحلیلی است که بسیاری از کارشناسان منطقه شرق آسیا و چین، بر آن تأکید داشتند و اعتقاد داشتند اگر اقدامات تحریک‏ آمیز آمریکا نبود، حتی می شد انتظار داشت که هیچ مانور نظامی‏ نیز در منطقه صورت نگیرد. با این حال رسانه‏ های آمریکایی به دنبال سیاست‏های دولتشان، در طول چند ماه گذشته درصدد تندتر کردن فضا در این منطقه بودند و بارها بیان کرده بودند در داخل حزب کمونیست شی جینپینگ با انتقادات افرادی رو به رو شده است که معتقد بوده اند در زمان سفر پلوسی به تایوان، او واکنش قاطعانه و محکمی به آمریکا و تایوان نداشته است. سخنرانی اخیر رهبر حزب کمونیست اما نشان داد که شی جینپینگ نه تنها، هنوز هم به دنبال پیوستن بی سرو صدا و آرام تایوان به سرزمین مادری است و قرار نیست برای این کار به روی مردم خودش اسلحه بکشد، بلکه از سوی دیگر، ترجیح داد در این سخنرانی، روی تهاجمی خود را در مقابل آمریکا نشان دهد. بنابراین تأکید بر تلاش چین جهت حفظ امنیت و صلح در منطقه شرق آسیا به نظر بسیار مهم است.

– صحبت‏های آنتونی بلینکن ـ وزیر امور خارجه آمریکا ـ دقیقاً در همین راستا در جهت مخالف با صحبت های شی جینپینگ قرار دارد و او اعتقاد دارد که در دوره جدید ریاست جمهوری او، شاهد افزایش تنش های نظامی چین و تایوان خواهیم بود. این مسئله البته در برنامه های نظامی و سیاسی پکن قرار ندارد و همین مسئله نشان می دهد که آمریکا به دنبال رادیکال کردن فضا است. مروری بر فعالیت‏های آمریکا در جهت ایجاد بی ثباتی در منطقه شرق آسیا و تلاش برای مسلح کردن تایوان در مقابل چین، یکی از محورهایی است که بیش از پیش باید به آن پرداخته شود.

– در این میان مسئله‏ ای که باعث نگرانی بیش از پیش غرب درباره آینده چین شده، برنامه رهبر حزب کمونیست برای افزایش میزان تولیدات نظامی در این کشور و در عین حال افزایش استفاده از تکنولوژی روز در این تولیدات است؛ مسئله‏ ای که به وضوح در سخنرانی شی جینپینگ دیده شد. او در این سخنرانی خواستار تلاش همه جانبه شرکت های فناوری برای پیروزی در میدان رقابت با غرب شد و از آن‏ها خواست اقداماتی انجام دهند که چین کاملاً در تولید کالاهای استراتژیک و با فناوری بالا، تنها به داخل وابسته باشد و دیگر هیچ وابستگی خارجی‏ نداشته باشد.

تفاوت سخنرانی وی در این خصوص با ۵ سال گذشته، این بود که در سخنرانی قبلی، او خواسته بود، برای پیشرفت فناوری، به کالاهای مورد نیاز بازار توجه شود اما این بار صراحتاً از شرکت‏ها خواست به سمت تولید کالاهای استراتژیک مورد نیاز کشورش حرکت کنند. این موضوع نشان می دهد رقابت های چین و آمریکا بر سر تراشه ‏ها که عمدتاً در تایوان تولید می ‏شوند، قرار است به شدت بالا گیرد و همین مسئله نیاز چین به پیشرفته شدن ابزارهای نظامی نظیر تکنولوژی های مورد نیاز در نبرد را بیش از پیش می‏ سازد. از این منظر پرداختن به مسئله دلایل رقابت چین و آمریکا در این خصوص بسیار مهم است.

– در پرداختن به عملکرد شی جینپینگ در طول ۱۰ سال گذشته، نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: شی توانست با ایجاد کمپین ضد فساد و بالا بردن رشد اقتصادی چین، یک تصویر همراه با قدرت و اقتدار را در داخل این کشور به نمایش بگذارد. دولتی که توانست در طول یک دهه ۱.۵ میلیون نفر از مقامات رسمی کشور را به دلیل فساد برکنار و مجازات کند.

او در عین حال با پروژه کمربند و جاده، تلاش کرد راه قدیمی جاده ابریشم که چین را به اروپا وصل می کرد، دوباره احیا کند و هم اینک با وجود تمام مشکلاتی که دولت‏های آمریکا برای پکن ایجاد کرده ‏اند، این پروژه به صورت غیر رسمی و به دور از جنجال‏های سیاسی و رسانه‏ای در حال پیشرفت است. این پروژه بلند پروازانه، ۱۵۰ کشور جهان را از حوزه شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا و حتی آفریقا به یکدیگر از نظر اقتصادی متصل می کند.

او در مسئله دفاعی نیز توانست بودجه‏ های دفاعی چین را به شدت بالا ببرد و آن را به دومین کشور در هزینه های دفاعی بعد از آمریکا تبدیل کند. در این میان، تلاش‏ها برای پیشرفت در عرصه فناوری نیز به شدت افزایش پیدا کرده و باعث شد، چین به عنوان رقیبی قدرتمند و البته هراسناک برای آمریکا در این عرصه تبدیل شود تا جایی‏که جنگ بر سر تکنولوژی ۵G در زمان ترامپ به سمت یک رویارویی تمام عیار دیپلماتیک بین دو کشور تبدیل شد. بر همین اساس به نظر می‏ رسد رویارویی در تایوان نیز بیشتر به مسئله تراشه‏ ها و پیشرفت تایوان در تولید این تراشه ‏ها و نیاز شدید قطب‏های فناوری دنیا یعنی چین و آمریکا به این تراشه‏ ها مرتبط باشد تا مسائل نظامی.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز