۲۱ مهر ۱۴۰۱
کپی شد!

منابع عراقی اعلام کردند؛

چارچوب هماهنگی رسما «فراکسیون بزرگتر» پارلمان عراق را تشکیل داد

چارچوب هماهنگی رسما «فراکسیون بزرگتر» پارلمان عراق را تشکیل داد

چارچوب هماهنگی عراق، امروز رسما طی نامه‌ای به رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد که با 137 کرسی پارلمانی، موفق به تشکیل «فراکسیون بزرگتر» پارلمان شده است.

به گزارش نگاه نو، امروز (پنجشنبه، ۱۳ اکتبر)، پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کرد، قرار است نشست پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور و تکمیل پروسه تشکیل دولت جدید عراق برگزار شود.

در حالی که از صبح امروز، صحن پارلمان عراق شاهد حضور نمایندگان گروه‌های سیاسی مختلف است و دبیرخانه پارلمان نیز اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری را اعلام کرده است، کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، طی درخواستی مکتوب و مستند به «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان اعلام کرد که فراکسیون بزرگتر پارلمان را  با ۱۳۷ کرسی تشکیل داده و طبق قانون، وی می‌بایست پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، فراکسیون بزرگتر  و نامزد مورد توافق آن برای نخست‌وزیری را معرفی کند.

بر اساس این گزارش، ساختار فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق که مسئول معرفی نامزد نخست‌وزیری برای تشکیل کابینه جدید خواهد شد، عبارت است از:

ائتلاف دوله القانون : ٣٨ کرسی
ائتلاف الفتح : ٣١  کرسی
ائتلاف  قوى الدوله : ١١ کرسی
ائتلاف العقد الوطنی : ٨ کرسی
ائتلاف النهج الوطنی : ۴ کرسی

تجمع السند الوطنی : ١ کرسی
ائتلاف الامال الوطنیه : ١ کرسی
ائتلاف تصمیم : ٧ کرسی
تیار الفراتین : ٣ کرسی
حرکه الوفاء العراقیه : ٢ کرسی
حرکه بلادی الاسلامیه : ١ کرسی
ائتلاف العراق المستقل : ١۴ کرسی
النهج الوطنی : ١ کرسی
افراد مستقل : ۷ کرسی
حرکه حقوق : ۶ کرسی
حرکه العراق الوطنیه : ١ کرسی
حرکه قادمون : ٢ کرسی

طبق قانون اساسی عراق، پس از اعلام نتیجه انتخابات و انتخاب هیأت رئیسه پارلمان که طبق عرف سیاسی در این کشور به اهل سنت می‌رسد، نوبت به انتخاب رئیس‌جمهور که طبق عرف سیاسی سهم کُردها است می‌رسد. سپس  نوبت به معرفی فراکسیون بزرگتر پارلمان می‌رسد. پس از معرفی فراکسیون بزرگ و تایید آن، رئیس‌جمهور جدید، از فراکسیون بزرگتر می‌خواهد که نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند.

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه بای اعضای کابینه خود را ظرف یک ماه از تاریخ مکلف شدن، معرفی کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز