۱۹ مهر ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

آمریکا در روابط بین المللی تخاصمی تر شده است

آمریکا در روابط بین المللی تخاصمی تر شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که روابط بین المللی آمریکا در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی اساسی شده به طوری که از دیدگاه مردم این کشور روابط واشنگتن با کشورهایی مانند روسیه و کره شمالی تخاصمی‌تر شده است.

به گزارش نگاه نو، آسوشیتدپرس نوشت: مردم آمریکا می گویند روابط کشورشان با متحدان آمریکا تغییری نکرده و بعضا ارتقا یافته اما تعاملات آمریکا با کشورهایی که از گذشته با آنها دشمنی داشته -مانند روسیه و کره شمالی- وخیم تر شده است.

با گذشت دو سال از روی کارآمدن دولت جو بایدن ارزیابی های متفاوتی در مقایسه با چهار سال پیش، یعنی درست هنگامی که دو سال از ریاست جمهوری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف او می گذشت، ارائه شده است.

نظرسنجی که این خبرگزاری با کمک مرکز تحقیقات امور عمومی نورک و مرکز پیرسون انجام داده، نشان می دهد که اکنون ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی می گویند روابط آمریکا با دشمنانش بدتر خواهد شد. چهار سال پیش ۲۶ درصد از مردم آمریکا همین نظر را داشتند.

این نظرسنجی حاکی است که تنها ۲۱ درصد از مردم آمریکا بر این باور هستند که روابط کشورشان با متحدان آن وخیم تر شده است.

در کل، ۳۹ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی انتظار دارند که آمریکا در جایگاه بدتری در سطح جهان قرار گیرد. در سال ۲۰۱۸ یعنی در دولت ترامپ ۴۸ درصد این نظر را داشتند.

«شیلا کوهنتب» (Sheila Kohanteb) دانشمند سیاسی و مدیر اجرایی مرکز تحقیقات و حل تعارضات جهانی پیرسون، این نتایج را به دلیل تاثیر فضای کاملا حزبی شده که در آن احزاب بشدت با هم دچار اختلاف می شوند، می داند.

به گفته او این امر بر نگاه جمهوریخواهان و دموکرات ها بر جایگاه جهانی کشورشان تاثیر گذاشته است.

چهارسال پیش زمانی که ترامپ ریاست دولت آمریکا را برعهده داشت، سه چهارم دموکرات ها انتظار داشتند جایگاه این کشور در سطح جهان تضعیف شود. اکنون همین نسبت از دموکرات ها پیشرفت و ثبات در جایگاه کشورشان را پیش بینی می کنند.

در مقابل از هر ۱۰ نفر جمهوریخواه حدود ۶ نفر از آنها در سال ۲۰۱۸ پیش بینی می کردند که جایگاه کشورشان در جهان ارتقا یابد. همین درصد از جمهوریخواهان اکنون که رئیس جمهوری دموکرات در کاخ سفید است انتظار دارند که دولت کنونی جایگاه آمریکا در جهان را تضعیف کند.

کریستی ودوارد جمهوریخواه آمریکایی در این زمینه گفت «کشورهای دیگر به ما می خندند و انتظار دارند دچار تفرقه شویم».

از نظر او اقتصاد و رهبری آمریکا در سطح جهان در دولت بایدن تضعیف شده است.

این گزارش می افزاید: همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، تنش های آمریکا با چین بر سر تایوان و دیگر مسائل افزایش یافته است و تقابل آمریکا با کره شمالی و ایران بر سر برنامه های هسته ای این کشورها بیشتر شده است.

جمهوریخواهان و دموکرات ها به نسبت های مشابه می گویند روابط با این دو کشور در سال آینده وخیم تر خواهد شد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد ۷۸درصد آمریکایی ها معتقدند که آمریکا باید حمایت مالی از کشورهایی را که نتوانسته اند از حقوق زنان و اقلیت ها دفاع کنند، قطع کند.

این نظرسنجی با مشارکت ۱۰۰۳ نفر از بزرگسالان آمریکایی در بازه زمانی بین ۹ تا ۱۲ سپتامبر (۲۱-۱۸ شهریور) با ضریب خطای مثبت و منفی ۴ درصد انجام شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز