۲۷ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

طرح جدید برای خروج عراق از بن بست سیاسی

طرح جدید برای خروج عراق از بن بست سیاسی

عراق پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی در انتظار از سرگیری تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت جدید در سایه اختلاف موجود میان احزاب سیاسی بخصوص ائتلاف چارچوب هماهنگی و «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر است.

به گزارش نگاه نو، یک روز بعد از اربعین، رسانه‌ها از آماده شدن یک هیأت بلندپایه از گروه‌های سیاسی عراق برای سفر به نجف اشرف و دیدار با سید مقتدی الصدر و ارائه یک طرح ابتکاری جدید برای حل بحران کشور خبر می‌دهند. جریان صدر در ماه اخیر با اشغال ساختمان پارلمان به دست طرفداران خود، مانع تشکیل جلسات جهت تداوم روند سیاسی بعد از انتخابات و در نتیجه تشکیل دولت جدید شده است.

وبگاه شبکه «اسکای نیوز» با انتشار گزارشی نوشت: روزهایی که گذشت، به دلیل مشغول بودن کلیه طرف‌های سیاسی به مراسم اربعین، شاهد آرامش سیاسی در عراق بودیم، اما اعضای الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) اعلام کردند که قصد دارند نشست پارلمان را برگزار کنند و به نظر می‌رسد که این اقدام برای تست واکنش رهبر جریان صدر باشد که مخالف برگزاری جلسات پارلمان است.

هیأت مذاکره‌کننده با یک طرح ابتکاری جدید به نجف می‌رود

هرچند که رهبر جریان صدر، کناره‌گیری از سیاست را اعلام کرده اما عملا هنوز در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد. اسکای نیوز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که یک هیأت شامل گروه‌های سیاسی مختلف به ریاست «هادی العامری» آماده دیدار با سید مقتدی الصدر شده است.

بنا بر این گزارش، این هیأت شامل «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان، «خمیس الخنجر» رئیس ائتلاف السیاده و العامری است. طرح ابتکاری جدید نیز ضامن خواسته‌های رهبر جریان صدر درخصوص انحلال پارلمان، انتخابات زودهنگام و امکان تشکیل دولت با ویژگی‌های مطلوب برای اداره این انتخابات است.

اسکای نیوز در ادامه از نشانه‌های مثبت از سوی رهبران جریان صدر در خصوص این طرح ابتکاری شرط تحقق همه خواسته‌های مقتدی الصدر خبر داد و مدعی شد: «لغو نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری و معرفی نامزدی که اعتماد صدری‌ها را جلب کند یا حتی تمدید نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، نیز روی میز گفت‌وگو قرار دارد، اگر مقتدی الصدر این شرط را طرح کند».

در ادامه این گزارش آمده است: «سید مقتدی الصدر یقین پیدا کرده که اجرای پروژه‌اش یعنی تشکیل دولت اکثریت ملی در این دور انتخاباتی امکان‌پذیر نیست، لذا معتقد است که باید پس از برگزاری انتخابات جدید برای آن تلاش کند. در چنین فضایی نیروهای سنی و کُرد مخالفتی با هیچ نامزد شیعی مورد توافق چارچوب هماهنگی و جریان صدر ندارند».

تاکنون، چارچوب هماهنگی بارها تاکید کرده که نامزد پیشنهادی‌اش برای نخست‌وزیری همچنان محمد شیاع السودانی است و طرحی برای یافتن جایگزین برای او ندارد. اما باید منتظر نتیجه تلاش‌های جدید بود.

طرح گزینه‌های جایگزین «السودانی» 

اما «غالب الدعمی» کارشناس امور عراق به اسکای نیوز، گفت: «نامزدی محمد شیاع السودانی همچنان با قدرت در داخل چارچوب هماهنگی مطرح است اما با این وجود، احتمال جایگزین شدن او با یک شخصیت مورد پذیرش جریان صدر، در صورتی که مقتدی الصدر چنین تصمیمی بگیرد، وجود دارد…که این امر منوط به روند مذاکرات است».

وی افزود: «چارچوب هماهنگی ممکن است برای مقابله با اصرار الصدر به تاکتیک‌های دیگری متوسل شود، اما در نهایت موضوع نامزدی سودانی‌ منوط به گفت‌وگو و تفاهم است و آن‌طور که رهبران چارچوب می‌گویند، نیست».

بر اساس این گزارش، از چند روز پیش، نیروهای سیاسی در چارچوب هماهنگی شروع به طرح  نام نامزدهایی به عنوان جایگزین السودانی برای تصدی پست نخست‌وزیری برای مدت زمان حداقل یک سال آینده تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام بعدی و حل بن‌بست سیاسی کشور، کرده‌اند.

اسکای نیوز، در ادامه مدعی شد که کلیه اسامی مطرح، دارای روابط آشتی‌جویانه‌ای با الصدر هستند. از جمله «اسعد العیدانی» استاندارد بصره، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر پیشین، «عدنان الزرفی» استاندار پیشین نجف اشرف، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی.

در پایان این گزارش آمده‌است: «با وجود آماده شدن یک هیأت مذاکراتی برای سفر به نجف اشرف، هنوز موضع الصدر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد پس از آن‌ها که همپیمانانش در حزب دموکرات کردستان عراق و السیاده اعلام کردند که مانند چارچوب هماهنگی، به تشکیل دولت جدید تمایل دارند. امری که به معنای امکان شوکه شدن همه و بازگشت حامیان صدر به خیابان است».

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱ از اکتبر گذشته، اخیرا چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، اقدام به معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست‌وزیری کرده بود. جریان صدر ضمن مخالفت با این امر، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا بغداد وارد مرحله جدیدی از بن‌بست سیاسی شود. موج اعتراض‌ها پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات و کشته شدن شمار زیادی از مردم، با عذرخواهی رهبر جریان صدر و تعیین ضرب‌الاجل برای پایان یافتن اعتراضات، خوابید.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز