۲۴ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در گفتگو با رسانه فرانسوی؛

امیر قطر: ایران برای ما کشوری مهم محسوب می شود

امیر قطر: ایران برای ما کشوری مهم محسوب می شود

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در مصاحبه با مجله فرانسوی «لو پوان» به مسائل مختلفی از جمله روابط دوحه با ایران پرداخت و اظهار داشت: ایران برای ما کشوری مهم محسوب می شود.

به گزارش نگاه نو، امیر قطر در پاسخ به سؤالی درباره روابط با ایران گفت: «ایران برای ما کشور مهمی است. ما روابط تاریخی با یکدیگر داریم و فراتر از آن، در میدان گازی‌ اصلی‌ای که ما با ایران داریم، شریک هستیم.»

تمیم بن حمد آل ثانی اضافه کرد: «ما تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران را به گفت‌و‌گو تشویق می‌کنیم. طبیعتا اختلافاتی نیز وجود دارد؛ اما ما باید بدون مداخله کشورهای خارجی، بنشینیم و درباره این اختلافات به صورت مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.»

تحریم روسیه

امیر قطر در بخش دیگری به اعمال تحریم علیه روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: «حتما باید در خصوص انواع تحریم‌هایی که شرایط را برای تمام جهان پیچیده می‌کند، احتیاط کرد.»

او با بیان اینکه درباره درست یا غلط بودن موضع‌گیری اروپا در قبال روسیه نظر نمی‌دهد، اضافه کرد: «امروز ما می‌توانیم شاهد مشکلاتی باشیم که کمبود انرژی برای اروپا به وجود آورده است. باید برای جنگ اوکراین راهکاری یافت یا آن را متوقف کرد.»

تمیم بن حمد آل ثانی افزود با آنکه قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز در جهان به شمار می‌آید و به اروپا در سال‌های آینده گاز صادر خواهد کرد؛ اما این گاز «نمی‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه باشد.»

وی همچنین در این مصاحبه به چند موضوع محوری در امور سیاسی جهانی و روابط بین‌المللی قطر اشاره کرد و گفت که نمی‌خواهد دنیای دوقطبی بین دو قدرت را ببیند و این وضعیت خطرناک است. او تاکید کرد که معتقد نیست که وضعیت اکنون این گونه باشد.

روابط با تل‌آویو

امیر قطر در بخش دیگری از این مصاحبه به روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «هر کشوری این حق را دارد که با کشوری که می‌خواهد، روابط برقرار کند؛ اما عادی‌سازی روابط با اسرائیل چیست؟ آیا واقعا شرایط عادی است؟ نه، آن‌ها همچنان یک سرزمین عربی را تحت اشغال دارند و آوارگان از هفتاد سال گذشته تاکنون به خانه‌هایشان بازنگشته‌اند.»

وی ادامه داد: «ما با اسرائیلی‌ها گفت‌و‌گو می‌کنیم و برای غزه و کرانه باختری کمک ارسال می‌کنیم. متأسفانه همچنان از صلح دور هستیم.»

روابط با سوریه

امیر قطر همچنین به برقراری روابط با دمشق پرداخت و بر لزوم اجرای «یک فرایند مسالمت‌آمیز» برای حل‌وفصل اختلافات در سوریه تأکید کرد. با این حال، وی همچنان بر موضع قطر در قبال دولت سوریه اصرار ورزید و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مورد انتقاد قرار داد.

روابط قطر با اخوان المسلمین

بنابر گزارش شبکه «الحره» تمیم بن حمد آل ثانی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه به روابط دوحه با جماعت اخوان المسلمین اشاره کرده و گفته: «ما چنین روابطی نداریم.»

امیر قطر همچنین با تأکید بر اینکه هیچ یک از اعضای اخوان‌المسلمین در قطر حضور ندارند، بیان کرد: «ما یک کشور هستیم و حزب نیستیم. ما با کشورها و دولت‌های مشروع تعامل داریم و نه با سازمان‌های سیاسی.»

وی افزود: «ما کشوری هستیم که پذیرای دیگران است. شخصیت‌های بسیاری هستند که نظرات متفاوتی دارند و به نزد ما می‌آیند و می‌روند؛ اما ما یک کشور هستیم و با احزاب تعامل نداریم.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز