۲۴ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

شب گذشته انجام شد؛

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر آتش بس به توافق رسیدند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر آتش بس به توافق رسیدند

«آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص برقراری آتش بس به توافق رسیده و تصمیم به توقف درگیری مرزی گرفته‌اند.

به گزارش نگاه نو، وی گفت: «به لطف مشارکت جامعه بین‌المللی، از ساعت ۲۰:۰۰ (۱۹:۰۰ به وقت مسکو) در تاریخ ۱۴ سپتامبر می‌توان گفت که توافقی درباره آتش‌بس بدست آمده است. ما امیدواریم طرف آذربایجانی به این توافقنامه پایبند باشد.»

شورای امنیت سازمان ملل امروز تشدید تنش بین باکو و ایروان را بررسی خواهد کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه برای بررسی وخامت اوضاع بوجود آمده در مرز آذربایجان و ارمنستان که وضعیت در روزهای اخیر به شدت بدتر شده است، تشکیل جلسه می‌دهد. این موضوع در برنامه کاری شورای امنیت مشخص شده است.

لازم به یادآوری است که شورای امنیت سازمان ملل بنا به درخواست ایروان تشکیل جلسه خواهد داد. تشدید تنش در مرزهای دو کشور قبلاً نیز در رایزنی‌های غیرعلنی شورا مورد بحث قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود روز پنج‌شنبه بحث‌ها به صورت آزاد برگزار شود.

ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی کرد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه در سخنانی خود در صحن پارلمان این کشور اعلام کرد که ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی برای بازگرداندن تمامیت ارضی این کشور درخواست کمک نظامی سریع کرده است.

به گفته وی، بر اساس ماده ۴ این پیمان، اگر یکی از کشورهای عضو مورد تعرض هر کشوری قرار گیرد، این تجاوز به کلیه کشورهای عضو معاهده تلقی شده و به آن کمک نظامی خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد در نتیجه درگیری مرزی، ارتش آذربایجان کنترل برخی از مناطق از خاک ارمنستان را به دست گرفت. نخست وزیر افزود: «تا امروز، بر اساس آخرین اطلاعات وزارت دفاع، ۱۰۵ سرباز ارمنستان جان خود را از دست دادند».

علاوه بر این، روز چهارشنبه، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که وضعیت در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان دوباره وخیم شده و در تمام طول روز، حملات موشکی و توپخانه‌ای شدید از جمله به مناطق غیرنظامی در حال انجام بوده است.

باکو آماده انتقال جسد ۱۰۰ سرباز ارمنی به ایروان است

این در حالی است که جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده است تا ۱۰۰ جسد سربازان ارمنستانی که طی درگیری چند روز اخیر جان باختند، را به صورت یکجانبه به مقامات ایروان تحویل دهد.

بر اساس بیانیه کمیسیون دولتی اسرای آذربایجان در این رابطه، مقامات باکو از طرف ارمنستانی خواستند تا یک آتش بس بشردوستانه برقرار شود و آمادگی خود را برای تحویل یکجانبه اجساد حداکثر ۱۰۰ نظامی ارمنی که در نتیجه جلوگیری از تحریکات نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور در تاریخ ۱۲ تا ۱۳ سپتامبر سال جاری جان باختند، را اعلام کرده است.

اوایل روز چهارشنبه وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که فرستاده ویژه‌ای برای کار بر روی یک توافقنامه صلح به باکو و ایروان اعزام شده است. این وزارتخانه تاکید کرد که موضوع تهیه چنین سندی جایگاه قابل توجهی در تلاش طرف روسی برای پیشبرد عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان دارد.

یک روز قبل نیز وزارت خارجه روسیه با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در مناطق مرزی ارمنستان و آذربایجان، از طرفین خواسته بود از تشدید بیشتر اوضاع خودداری کنند.

ضمن اینکه دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی نیز شب گذشته به خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان اقدامات لازم برای اعزام هیئتی به ارمنستان به منظور ارزیابی وضعیت در مرز این کشور با آذربایجان و تهیه گزارشی مفصل برای رهبران کشورهای عضو را آغاز کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز