۲۲ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

رئیس موساد کدام ایران را تهدید می کند؟

رئیس موساد کدام ایران را تهدید می کند؟

رئیس موساد گفته است که حتی در صورت احیای برجام، ایران از فعالیت‌های موساد در امان نخواهد بود «داوید برنع» هشدار داده که هرگونه حمله به رژیم صهیونیستی یا شهروندانش از سوی ایران، در داخل خاک ایران پاسخ داده می‌شود!

به گزارش نگاه نو، این اظهار نظر رییس موساد علی رغم بیانیه اخیر سه کشور اروپایی و پاسخ های سرد آمریکا به ملاحظات برجامی ایران نشان می دهد که طرف غربی همچنان امیدوار است تا با تشدید فشارها ایران را در ماجرای برجام وادار به کوتاه آمدن بکند. این یعنی آنکه علی رغم خط و نشان کشیدن های طرف غربی برای ایران، همچنان آمریکا و اروپا مایل نیستند فرصت پیش آمده برای توافق را به آسانی از دست بدهند. معنای دیگر آن هم این است که گذر زمان بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به نفع طرف غربی نیست.

این سخنان رییس موساد در کنار موضع اخیر گروسی و درخواست او از ایران برای دریافت امکان دسترسی بیشتر برای دریافت اطلاعات بیشتر در موضوع فعالیت های هسته ای ایران حکایت از آن دارد که هنوز اسرائیل به نتیجه صد درصدی مطلوب خود برای تاثیر گذاری بر آژانس نرسیده است. اسرائیل پیشتر با ارائه اطلاعاتی حاصل از جاسوسی کوشش های فراوانی برای منحرف کردن آژانس از کشف و اعلام واقعیت هسته ای ایران به کار بست و البته پاسخ دائمی ایران به سوالات (ادعاهای) آژانس در این باب این بود که برای جمهوری اسلامی ایران اطلاعات ادعایی ناشی از جاسوسی پشیزی ارزش ندارد.

رییس موساد در سخنان خود از شرایط پس از احیای برجام سخن می گوید و تهدیدات خود را متوجه آن زمان کرده است. کافی است این رییس جدید موساد سراغی از حجم توان اسرائیل بگیرد، اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کند و پرونده نبرد موسوم به کشتی ها و چگونگی پایان یافتن آن از یکسو و ماجرای اربیل را از دیگر سو مطالعه نماید. البته چنانچه به مرزهای اسرائیل و احاطه همه جانبه آن از سوی موشک های محور مقاومت هم سراغی بگیرد دیگر نیازی نداشته باشد که از مختصات و برد پهباد «ارش ۲» که همین روزها با پیامی مشخص رونمایی شد کسب اطلاع کند.

اگر چه محور مقاومت پیکره واحدی است که همواره با پیام و رویکردی واحد در مقابل اسرائیل ظاهر شده است اما این روزها توسعه درگیری ها به شکلی روزانه در داخل سرزمین های اشغالی و در قلب تل آویو سطح درگیری را از رویارویی مستقیم و نیابتی به نمونه ای جدید و غیر قابل توصیف ارتقا داده است. این در حالی است که فرافکنی مشکلات امنیتی با هدف جلب نظر شهروندان رمیده و هراسان اسرائیلی سیاست دائمی رژیم در طول دهه های اخیر و به ویژه سال ها و ماه های اخیر است.

رییس موساد وعده مقابله به مثل با اقدامات ایران و دوستان جمهوری اسلامی ایران در داخل خاک ایران را داده است. شاید تنها زمانی بتوان بر جدیت و عمق این تهدیدات صحه گذاشت که رژیم حداقل بشکلی رسمی یکی از موارد هجوم به ایران طی سال های گذشته را بر عهده بگیرد. ایرانی ها یک ضرب المثل معروف دارند که می گوید:حرف مفت زدن مالیات ندارد.

سرجمع سخنان همزمان رافائل گروسی و رییس موساد در این گزاره خلاصه می شود که: ایران باید امکان دسترسی بیشتر برای بهانه گیری بیشتر آژانس از فعالیت های هسته ای خود را فراهم کند و البته بعد از تحقق چنین شرایطی! همچنان چماق تهدید (اسرائیل به نمایندگی از آمریکا) بالای سر ایران نگاه داشته خواهد شد. بدیهی است تحقق هر دو فرض در سایه رفتار ایرانیان محال است.

شاید بهتر از هرکس مقامات با تجربه اسرائیلی هم از میزان توان اسرائیل در درگیری با ایران باخبرند و هم بیش از هرکس نگران عدم بسامان رسیدن برجام و احیای آن هستند. اما در میدان عمل و در تقسیم وظایف با طرف غربی ،هر کدام می کوشند تا به بهترین شیوه نقش افرین بازیگران این سناریو باشند اما اینکه این بازیگری نخ نما کدام ایران را متاثر کند و کدامیک از این تهدیدات همزمان دیپلماتیک و نظامی کدامین ایران را به تسلیم وا دارد محل تامل جدی است. قدر مسلم آنکه ایران ۱۴۰۱ گرگ باران دیده ای است که بید وجودی آن با این بادها نمی لرزد.

العالم

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز